تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه- آتیلا بورس-atilabors.com

آنچه در این مقاله خواهید خواند

تحصیل در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای آسیایی است که بخشی از آن نیز در اروپا قرار دارد؛ از همین رو این کشور پلی میان دو قاره آسیا و اروپا به حساب می‌آید. به دلایل گوناگون میزان مهاجرت تحصیلی، کاری و… ایرانیان به این کشور بالا است؛ تحصیل در ترکیه هم یکی از گزینه‌های جذاب برای ایرانی‌ها به حساب می‌آید،با ما همراه باشید تا درباره شرایط تحصیل در ترکیه توضیحات کاملی ارائه کنیم. حتما اگر شما داوطلب دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه باشید، این مطلب برایتان مفید خواهد بود.

تحصیل در ترکیه-دانشگاه های خوب ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

چرا تحصیل در ترکیه گزینه خوبی است؟

در کل مهاجرت به ترکیه در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است، به ویژه برای ایرانی‌ها؛ در ترکیه فرهنگی شرقی که بی شباهت به کشور ما نیست، حاکم است. از طرفی هم هزینه‌های تحصیل و سختی رفت و آمد کم‌تر از مهاجرت به سایر کشورها است. مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه دلایل به خصوصی نیز دارد. مراکز آموزشی معتبر این کشور و هزینه‌های تحصیل مقرون به صرفه و… موجب شده در حال حاضر بیش از 200 هزار دانشجو در ترکیه تحصیل کنند.

اگر شما هم مایل به تحصیل در این کشور هستید، حتما سوالات بسیاری در ذهن شما وجود دارد. حتما می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان در این کشور تحصیل کرد و چه شرایطی باید داشت؟ چه مدارکی نیاز دارد؟ هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه چه میزان است؟ کدام رشته برای تحصیل در ترکیه مناسب است؟

شمار دانشجویان خارجی در ترکیه سال به سال بیشتر شده و این موضوع شامل دانشجویان ایرانی هم می‌شود. اما مهاجرت تحصیلی به ترکیه چه مزایایی دارد و چرا ترکیه به یکی از مهم‌ترین مقاصد دانشجویان تبدیل شده است؟ در ادامه به موارد زیر که موجب این برتری شده اشاره می‌کنیم:

  1. هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل
  2. سطح علمی مطلوب مراکز آموزشی
  3. بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی
  4. وجود فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی
  5. اعتبار بالای مدارک دانشگاهی
  6. فرهنگ و مردم
  7. آب و هوای مناسب
  8. اعتبار مدرک دانشگاه های ترکیه

هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه هزینه کم‌تری نسبت به برخی کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی دارد؛ بنابراین هزینه پایین یکی از مزایای تحصیل در ترکیه شمار می‌آید. حتما می‌دانید که فرهنگ ترکیه تلفیقی از فرهنگ اروپایی است و شما با هزینه کم‌تر فرصت زندگی و تحصیل در این چنین کشوری دارید.

سطح علمی مطلوب مراکز آموزشی

در دهه‌های اخیر مراکز آموزشی به خصوص آموزش عالی کشور ترکیه از نظر استاندارد‌های آموزشی رشد کرده و توانسته در این زمینه با بسیاری از مراکز اروپایی رقابت کند. تعدادی دانشگاه بسیار معتبر در این کشور وجود دارند که هم از حضور اساتید بزرگ و هم تجهیزات و امکانات پیشرفته برخوردار هستند.

البته در هنگام انتخاب از میان مراکز آموزش عالی ترکیه باید با کارشناسان و مشاوران آگاه مشورت کنید. چراکه همه دانشگاه‌ها معتبر شناخته نشده و حتی برخی از نظر سطوح علمی در رده‌های پایین قرار دارند که ممکن است هزینه تحصیلی کمتری داشته باشند؛ بنابراین مبنای انتخاب خود را اعتبار دانشگاه قرار دهید نه هزینه‌های آن.

بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی

دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در ترکیه از برخی بورسیه‌های تحصیلی که دولت این کشور در اختیارشان قرار می‌دهد استفاده کنند. بورسیه تحصیلی ترکیه هزینه‌های حمل و نقل، درمان، اسکان در خوابگاه و… را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. این موضوع موجب رونق علمی و اقتصادی در ترکیه شده است.

وجود فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی

دانشجویان خارجی پس از اینکه از دانشگاه‌های ترکیه فارغ‌التحصیل شدند می‌توانند با فرصت‌های شغلی خوبی مواجه شوند. در این کشور چندین شرکت بزرگ فعالیت می‌کنند که مایل به استخدام نیروهای تحصیل کرده با مدارج علمی خوب هستند.

اعتبار بالای مدارک دانشگاهی

دانشگاه‌های معتبر این کشور مدارک معبری نیز می‌دهند؛ به طوری که در تمام دنیا از اعتبار خوبی برخوردار هستند. اگر شما به عنوان دانشجوی خارجی در ترکیه تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شوید می‌توانید با مدرک تحصیلی که کسب کرده‌اید برای مهاجرت کاری به کشورهای دیگر اروپایی و حتی آمریکایی اقدام کنید.

تحصیل در ترکیه به دلیل فرهنگ و مردم

اگر دانشگاه‌های ترکیه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اید، طبیعتا باید مدتی هر چند کوتاه در این کشور زندگی کنید. فرهنگ و مردم کشوری که در ان زندگی می‌کنید دو عامل بسیار مهمی هستند که بر میزان رضایت شما از آن کشور تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه مردم ترکیه مهمان نواز و صمیمی هستند و فرهنگ غنی دارند. تجربه‌ای که شما از زندگی و شرایط تحصیل در ترکیه به دست می‌آورید می‌تواند بسیار جذاب باشد.

آب و هوای مناسب

با در نظر گرفتن اینکه به عنوان دانشجو چند سالی را باید در ترکیه زندگی کنید، آب و هوای این منطقه موضوع مهمی است. خوشبختانه ترکیه آب و هوای معتدل و خوبی دارد که برای ما ایرانی‌ها مطلوب است؛ در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی آب و هوای سرد دارند. به همین دلیل ترکیه در مقایسه با آن کشورها، گزینه بهتری برای مهاجرت تحصیلی است.

اعتبار مدرک دانشگاه های ترکیه

ترکیه دارای دانشگاه‌هایی با سطح کیفیت آموزشی بسیار بالا و مدارک دانشگاهی معتبر است. از آنجایی که این کشور جزو یکی از اعضای پروسه بولونیا به حساب می‌آید، مدارک دانشگاهی دانشگاه‌های ترکیه از اعتبار زیادی برخوردار هستند. از سوی دیگر اغلب دانشگاه‌های ترکیه از اعضای اراسموس نیز به حساب می‌آیند

عضویت در اراسموس موجب می‌شود دانشجویان بین‌المللی از نوعی پشتیبانی برخوردار باشند. شاید ندارید، در بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه می‌توان برترین اساتید آمریکایی و اروپایی که مشغول به تدریس هستند دید که همین مسئله موجب افزایش اعتبار مدارک دانشگاهی دانشگاه‌های ترکیه می‌شود.

شما می‌توانید پس از دریافت این مدارک از دانشگاه‌های این کشور، به کشورهای اروپایی و آمریکایی رفته و یا به ایران بازگردید. در صورتی که مدرک شما از مراکز مورد تایید وزارت علوم کسب شده باشد، آن مدرک در ایران دارای اعتبار خواهد بود.

شرایط تحصیل در ترکیه و دانشگاه‌های آن

شرایط درس خواندن در ترکیه چندان دشوار نیست. برای آنکه بتوانید وارد دانشگاه‌های ترکیه شوید در مرحله اول باید مدرک دیپلم خود را در مقطع دبیرستان کسب کنید. در قدم بعدی می‌توانید رشته و بعد دانشگاه مورد نظر خود را بیابید. اگر به زبان ترکی استانبولی تسلط و علاقه دارید قبولی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای شما راحت‌تر خواهد بود.

البته در صورتی با زبان ترکی استانبولی آشنایی ندارید می‌توانید دانشگاهایی را انتخاب کنید که به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند. لازم به ذکر است برای آنکه بتوانید دانشگاه و رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید باید مدارکی را ارائه دهید. مدارک مورد نیاز تحصیل در ترکیه به عبارت زیر هستند.

  • پاسپورت
  • ریز نمرات دبیرستان
  • دیپلم
  • عکس پرسنلی

بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه‌ای برای ورود دانشجویان خارجی به ترکیه آزمون YÖS برگزار می‌کنند. کسانی که در این آزمون پذیرفته شوند وارد دانشگاه‌های ترکیه خواهند شد.

البته اگر شما به زبان ترکی استانبولی تسلط کامل داشته باشید کار شما برای ورود به دانشگاه راحت‌تر خواهد بود و ممکن است حتی بتوانید بدون آزمون وارد دانشگاه شوید. اگر به زبان ترکی مسلط نیستید می‌توانید در دوره‌های آموزش زبان ترکی شرکت کنید. این دوره‌ها قبل از شروع دوره تحصیل، برگزار می‌شوند.

اگرچه انتخاب دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیازی به گذراندن این مراحل ندارد و بدون دانستن زبان ترکی می‌توانید به تحصیل مشغول شوید.

مقاطع تحصیلی در دانشگاه های ترکیه

مقاطع عالی تحصیلی برای دانشجویان خارجی شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل در هر یک از این مقاطع می‌توانند با شرکت در آزمون یا با شرایط دیگر در دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

مقطع کارشناسی

در مقطع کارشناسی افراد می‌توانند مدارک دانشگاهی خود را در ۳ تا ۴ سال و از دو بخش علوم یا هنر دریافت کنند. دانشجویان می‌توانند با توجه به علایق و سلایق خود در یکی از این گروه‌ها به تحصیل بپردازند.

مقطع کارشناسی ارشد

نسبت به سایر مقاطع تحصیلی، دانشجویان بیشتری برای مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام می‌کنند. هنگامی که در ترکیه به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می‌پردازید، از همان ترم نخست حق کار کردن خواهید داشت؛ همچنین در طی مدت زمان تحصیل، خانواده شما نیز می‌تواند در ترکیه و در کنار شما باشند.

مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکتری نیز در این کشور بسیار پر طرف‌دار است. البته برای پذیرفته شدن در این مقطع شرایط خاصی نیز وجود دارد؛ برای مثال برای تحصیل در مقطع دکترا باید مدارک لیسانس و فوق لیسانس خود را از مراکز معتبر دانشگاهی دریافت کرده باشد.

آزمون های ورود به دانشگاه های ترکیه

شرایط ورود به دانشگاه‌های ترکیه متفاوت است. برخی از دانشگاه‌ها برای ورود آزمون‌های خاصی را تعیین کرده‌اند و تنها پذیرفته شدگان نهایی قادر به ورود به دانشگاه هستند. در ادامه این آزمون‌ها را معرفی می‌کنیم تا شما با شرایط تحصیل در ترکیه بیشتر آشنا شوید.

تحصیل در ترکیه-آزمون زیات ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

آزمون sat

این آزمون برای ورود به دانشگاه‌های انگلیسی زبان برگزار می‌شود که سطح علمی متقاضی را میسنجد. موارد سنجش در آزمون sat، زبان انگلیسی، درک مطلب، نگارش و ریاضی است. تنها افرادی که نمره‌شان 1300 و بالاتر باشد، پذیرفته خواهند شد.

آزمون یوس

متقاضیانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های ترک زبان ترکیه را دارند باید در این آزمون شرکت کنند. موارد سنجش در این آزمون زبان ترکی استانبولی، هوش، هندسه و ریاضی بوده و حداقل نمره قبولی برای بیشتر رشته‌ها 40 از 100 است.

آزمون تومر

این آزمون سطح زبان ترکی متقاضی را می‌سنجد که از آزمون‌های مورد تایید دانشگاه‌های ترکیه است. آزمون تومر 100 سوال دارد و مدت اعتبار آن 2 سال یا نامحدود است. این آزمون و دریافت مدرک آن ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو هزینه دارد.

آزمون آلس

این آزمون از دیگر آزمون‌هایی است که در کشور ترکیه برگزار می‌شود که هدف از آن پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا است. این آزمون به زبان ترکی برگزار می‌شود و حداقل نمره قبولی 40 از 100 است.

آیا تحصیل در ترکیه بدون آزمون شدنی است؟

شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه تحصیل در ترکیه بدون آزمون، بیشتر مختص دانشگاه‌های خصوصی ترکیه است که تحصیل در آن‌ها هزینه سنگینی نیز دارد. البته برخی دانشگاه‌های دولتی نیز شرایطی فراهم کرده‌اند که متقاضیان بتوانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند؛ ولی به شرط پرداخت شهریه بیشتر.

پرطرفدارترین رشته ها برای مهاجرت به ترکیه

برخی از رشته های تحصیلی در ترکیه بیشتر از دیگر رشته‌ها مورد توجه دانشجویان ایرانی قرار دارد. شرایط خوبی که تحصیل در این رشته‌ها به همراه دارند، موجب شده بیشتر دانشجویان مهاجر ایرانی آن‌ها را برای ادامه تحصیل در ترکیه انتخاب کنند. در ادامه این رشته‌ها را معرفی می‌کنیم.

پزشکی در ترکیه

رشته پزشکی از رشته‌های آینده‌دار و پردرآمد هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان است. از همین رو جزو محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین رشته‌های دانشگاهی به شمار می‌آیند و بسیاری از ایرانیان نیز این رشته را برای تحصیل در ترکیه انتخاب می‌کنند.

تحصیل در ترکیه-پزشکی در کشور ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

دندان پزشکی در ترکیه

دندان پزشکی نه تنها رشته‌ای محبوب در ایران است بلکه در سراسر جهان از جمله ترکیه نیز متقاضیان بسیاری دارد. درآمد دانش آموختگان این رشته نیز به نسبت بسیاری از رشته‌های دیگر مناسب بوده که همین موضوع موجب تمایل دانشجویان به انتخاب این رشته برای تحصیل در ترکیه شده است.

حقوق

رشته وکالت نیز از دیگر رشته‌های پرطرف‌دار در ترکیه به شمار می‌آید که دلیل آن پردرآمد بودن و عدم فرسودگی رشته حقوق است. البته میزان درآمد وکلا متفاوت است؛ به عنوان مثال وکیلی که وابسته به شرکت است با وکیلی معروف و ماهر درآمد متفاوتی دارد.

دیگر رشته‌های پرطرف‌دار در ترکیه:

  1. داروسازی
  2. فیزیو تراپی
  3. عمران
  4. معماری

تحصیل در ترکیه-حقوق در کشور ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

هزینه های تحصیل در ترکیه

یکی از مسائل مهم هر دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارد، مسئله هزینه‌ها است. هزینه تحصیلی ترکیه و زندگی در این کشور به نسبت کشورهای اروپایی و آمریکایی کم‌تر است؛ به همین خاطر به مقصد بسیاری از دانشجویان تبدیل شده است. اگر به طور میانگین بخواهیم حساب کنیم، هزینه زندگی و هزینه تحصیل در ترکیه حدود 400 دلار در ماه است. البته دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید و شیوه زندگی که بر می‌گزینید هم بر میزان هزینه‌های اثر می‌گذارد. دانشگاه‌های ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند که هزینه‌‌های هر کدام متفاوت است.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه: آموزش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار باکیفیت بوده و در عین حال شهریه زیادی ندارد و مقرون به صرفه است. هزینه تحصیل در این دانشگاه‌ها از 100 تا 4000 یورو در سال است که به نسبت رشته و دانشگاه تغییر می‌کند.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه: هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه‌ها بسیار بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است و به حدود 5000 تا 20000 هزار یورو در سال می‌رسد. برای ثبت نام در این دانشگاه‌ها باید بر زبان انگلیسی مسلط باشید. Uskudar نمونه‌ای از دانشگاه‌هایی که هزینه کم‌تر و سابانجی از دانشگاه‌هایی که هزینه بیشتری دریافت می‌کنند هستند.

انواع بورسیه های تحصیلی ترکیه

یکی از برنامه‌های دولت ترکیه برای جذب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در ترکیه و فراهم کردن رفاه بیشتر برای آنان، اجرای طرح بورسیه‌های تحصیلی است. این بورسیه‌ها به دانشجویان فرصت تحصیل رایگان در ترکیه یا با هزینه کم‌تر را می‌دهند. در ادامه به مهم‌ترین بورسیه‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. بورسیه تورک بورسلاری
  2. بورسیه دانشگاه فنی خاورمیانه
  3. بورسیه دانشگاه سابانچی
  4. بورسیه تحصیلی Tubitak
  5. بورسیه تحصیلی اراسموس
  6. بورسیه مقطع کارشناسی Harran Scholarship Program
  7. بورسیه مقطع ارشد و دکتراAli Kuşçu Science and Technology Scholarship
  8. بورسیه مقطع ارشد و دکترا İbni Haldun

بهترین دانشگاه های ترکیه

ترکیه دارای بیش از 200 دانشگاه بوده که بسیاری از آن‌ها در دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند؛ به طوری که در سال 1970 دانشگاه‌های دولتی محدود به 8 مرکز بوده‌اند. مسئولیت اداره دانشگاه‌ها این کشور بر عهده ایالت‌ها است. دانشگاه‌های ترکیه در دو دسته دولتی و خصوصی قرار می‌گیرند. برنامه‌های درسی که در هر دو نوع دانشگاه ارائه می‌شود مطابق با توافقنامه بولونیا است

این توافق نامه شامل برنامه‌های درجه بندی آموزشی استاندارد است که در اروپا نیز دنبال می‌شود. دانشگاه‌های این کشور از دانشگاه‌هایی هستند که در برنامه اراسموس شرکت کرده و در زمینه تبادل دانشجوی بین‌المللی فعال هستند. تعدادی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه را در ادامه بخوانید.

تحصیل در ترکیه-دانشگاه های کشور ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

دانشگاه فنی خاورمیانه

این دانشگاه در آنکارا قرار دارد و به عنوان بهترین دانشگاه خاورمیانه شناخته می‌شود؛ به طوری که حتی آموزش و پرورش آمریکا دانشگاه مذکور را تایید می‌کند. هم اکنون تعداد رشته‌هایی که در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود، به 41 مورد می‌رسد.

دانشگاه کوچ

این دانشگاه نیز از برترین مراکز آموزش عالی ترکیه و جهان است که توانسته در مدتی کوتاه مقالات و تحقیقات بسیاری را منتشر کرده و به رتبه‌های برتر نزدیک شود. دانشگاه کوچ از مراکز آموزشی خصوصی بوده که زمان تاسیس آن به سال ۱۹۹۳ باز می‌گردد.

دانشگاه بیلکنت

این دانشگاه از مراکز آموزش عالی تازه تاسیس در کشور ترکیه به حساب می‌آید که در شهر آنکارا واقع شده است. دانشگاه بیلکنت نه تنها جزو بهترین دانشگاه‌های این کشور بلکه از بهترین دانشگاه‌های جهان بوده و در سال 2011 رتبه 112 را در میان برترین دانشگاه‌های جهان کسب کرد.

دیگر دانشگاه‌های برتر ترکیه:

  • دانشگاه صابانچی
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه حاجت تپه

زبان تحصیل در دانشگاه های ترکیه

در ترکیه دانشگاه‌های بسیاری وجود دارد که دروس در بیشتر آن‌ها به زبان ترکی ارائه می‌شود. امکان تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی در چند دانشگاه این کشور نیز وجود دارد؛ بنابراین اگر شما یکی از این دو زبان را بلد باشید به راحتی می‌توانید در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید. با این حال در تعدادی از دانشگاه‌ها، برخی دروس به زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی و آلمانی نیز ارائه می‌شوند.

نکته مهم این است که سوالات آزمون‌های ترکیه مفهومی بوده و افرادی در این آزمون‌ها نمره بهتری کسب می‌کنند که به زبان ترکی مسلط باشند. از همین رو پیشنهاد می‌شوند در صورت تمایل به ادامه تحصیل در ترکیه، اقدام به یادگیری زبان این کشور کنید.

آیا کار ضمن تحصیل در ترکیه امکان پذیر است؟

دانشجویان بین‌المللی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در کشورهای دیگر ممکن است در کنار تحصیل، به کار نیز مشغول باشند. جالب است بدانید این فرصت برای دانشجویان خارجی در ترکیه نیز وجود دارد؛ البته دانشجویان برای کار کردن محدودیت هم دارند.

آن‌ها می‌توانند به صورت پاره وقت مشغول به کار شوند و ساعت کاری آن‌ها نمی‌توانند بیش از 30 ساعت در هفته باشد. بدین صورت دانشجویان هم زمان کافی برای مطالعه و تحصیل و هم فرصتی برای کار کردن و پرداخت هزینه‌های خود خواهند داشت. البته پیدا کردن شغل مناسب نیاز به تحقیق و جستجو دقیق دارد.

البته توجه داشته باشید دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی که مشغول تحصیل در ترکیه هستند، تنها از سال دوم تحصیلشان به بعد می‌توانند مشغول به کار شوند؛ اما دانشجویان مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد این محدودیت را ندارند.

همچنین کار کردن در این کشور تنها با کسب مجوز کار امکان پذیر و قانونی است.خوب است بدانید که فرصت‌های شغلی در کادر اداری و آموزشی دانشگاه‌ها نیز وجود دارد. برخی دانشگاه‌های دولتی مانند بوگازیچی در استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا، و تعدادی دانشگاه خصوصی همچون سابانچی، کوچ و بیلگی در استانبول و بیلکنت در آنکارا مایل به استخدام کارمندان خارجی هستند.

اگر شما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تحصیل کنید از مزایای استخدام دانشجویی که شامل یک دوره بورس تحصیلی کامل نیز برخوردار خواهید شد. اگر دانشجویی این بورسیه تحصیلی ترکیه را به دست آورد می‌تواند دستیار برخی از اساتید خود شود. بدین صورت فرصت کمک به استاد در فرایند تدریس، تحقیق یا تهیه آماری و… را خواهد داشت.

اخذ اقامت تحصیلی ترکیه

ایرانیان برای ورود به ترکیه به عنوان توریست می‌توانند بدون ویزا و تنها به مدت 90 روز در این کشور اقامت کنند؛ اما در این مدت نمی‌توان به تحصیل یا کار مشغول شد؛ در نتیجه همانند بسیاری از کشورها، برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه می‌بایست ویزا دریافت کرد.

البته منظور از ویزا، ویزای تحصیلی است که به دانشجویان اجازه می‌دهد در طول مدل تحصیل در کشور ترکیه اقامت داشته باشند. پیش از دریافت ویزا، باید رشته‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید بیابید و انتخاب کنید. سپس باید موسسه و مرکز آموزشی مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای دریافت پذیرش درخواست ارسال کنید.

پس از اینکه توانستید پذیرش دانشگاه را کسب کنید، با تنظیم درخواست نامه، امکان دریافت ویزای تحصیلی فراهم خواهد بود. با دریافت ویزای تحصیلی ترکیه شما می‌توانید در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا در دانشگاه این کشور مشغول به تحصیل شوید.

آتیلا؛ بهترین همراه شما برای تحصیل در ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه کار ساده‌ای نیست و حتما به مشاوران و کارشناسانی که در این زمینه آگاهی لازم را دارند، نیاز دارید. شما باید نسبت به کشور مقصد و شرایطی که برای مهاجرت به آن لازم است اطلاعات کافی داشته باشید.

آتیلا بورس موسسه مجرب و با سابقه در زمینه امور مهاجرتی است که تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد. تیم موسسه مهاجرتی آتیلا متشکل از مشاورانی که به صفر تا صد امور مهاجرتی به اقصا نقاط جهان آگاه هستند و شما را تا رسیدن به مقصد رویایی‌تان همراهی می‌کند. اگر پرسشی در زمینه مهاجرت تحصیلی به ترکیه دارید و یا می‌خواهید اقدامات لازم را انجام دهید، همانی حالا با مشاوران موسسه آتیلا تماس بگیرید.

جمع بندی

در چند سال اخیر دانشجویان ایرانی بسیاری مایل به تحصیل در کشورهای دیگر هستند. یکی از مهم‌ترین مقاصد دانشجویان ایرانی، کشور ترکیه است. مهم‌ترین دلایل این موضوع هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی و سطح علمی مطلوب مراکز آموزشی. همچنین چند نوع بورسیه تحصیلی نیز وجود دارد که رفاه بیشتری برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. البته دانشگاه‌هایی با سطح علمی پایین نیز در این کشور وجود دارد.

اگر دانشگاهی معتبر انتخاب کرده باشید، مدرکی که پس از فارغ‌التحصیلی به شما داده می‌شود، از اعتبار جهانی برخوردار خواهد بود. بدین صورت شما می‌توانید به کشور‌های دیگر اروپا و حتی آمریکا رفته و با این مدرک مشغول به کار شوید.

همان‌طور که اشاره شد این کشور بیش از 200 دانشگاه دارد که برخی به صورت دولتی و برخی به صورت خصوصی اداره می‌شوند. مقاطعی که دانشجویان خارجی می‌توانند در آن تحصیل کنند شامل مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که در این مقاله به کم و کیف هر کدام پرداختیم.زبان تدریس و کار ضمن تحصیل از دیگر مباحثی بود که به آن پرداختیم.

همان‌طور که بیان کردیم اغلب دانشگاه‌ها به زبان ترکی هستند و در تعدادی از آن‌ها نیز دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. امکان کار ضمن تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد؛ اما با شرایطی به خصوص که در مقاله به آن اشاره شد.

امکان تحصیل در ترکیه برای دانشجویان ایرانی در صورت دریافت پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی وجود دارد. البته اخذ پذیرش در بسیاری از دانشگاه‌ها از طریق قبولی در آزمون‌ است که مهم‌ترین آزمون‌های این دانشگاه‌ها را بیان کردیم. بخشی از مقاله نیز به توضیح شرایط اخذ اقامت اختصاص یافته بود تا راهنمای کاملی برای مهاجرت تحصیلی شما باشد.

برای دریافت مشاوره می‌توانید از طریق فرم زیر اقدام نمایید.

7 نظر در “تحصیل در ترکیه

  1. شهراد خسروتاش گفت:

    متقاضی تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

    1. آتیلا بورس گفت:

      دوست عزیز لطفا یا فرم مشاوره رو تمکیل کنید و اونجا شمارتونو بذارین. یا از پایین صفحه از قسمت واتساپ با ما در ارتباط یاشین. یه ایمیل هم براتون ارسال کردیم میتونید اونجا شمارتونو برامون بذارین.

  2. میخواهم در بخش دندان پزشکی درس بخوانم در کشور ترکیه

    1. آتیلا بورس گفت:

      لطفا با شماره 9129336404 تماس بگیرید با اطلاعات تماستونو بذارید تا مشاوران آتیلا بورس با شما تماس بگیرن

  3. کشور ترکیه شهر استانبول

    1. آتیلا بورس گفت:

      لطفا با شماره 9129336404 تماس بگیرید با اطلاعات تماستونو بذارید تا مشاوران آتیلا بورس با شما تماس بگیرن

  4. جلال گفت:

    عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *