تحصیل در ترکیه, دانشگاه ها

دانشگاه آبانت عزت بایسال ترکیه

دانشگاه آبانت عزت بایسال ترکیه-atilabors.com

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه آبانت عزت بایسال ترکیه

دانشگاه آبانت عزت بایسال (Abant Izzet Baysal)، در سال 1992 در شهر بولوی که بین استانبول و آنکارا قرار دارد، تأسیس گردید. پردیس اصلی دانشگاه به نام Campbell Izzet Baysal در 8 کیلومتری این شهر زیبا و در Gölköy و اقع شده و دارای زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی بسیاری است.

در این دانشگاه بروز و باکیفیت حدود 25000 دانشجو در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند. دانشگاه آبانت عزت بایسال همچنین دارای 900 نفر هیئت‌علمی و 550 پرسنل اداری است. این دانشگاه همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، توسط نهاد Izzet Baysal تأسیس شده و ازآنجایی‌که تماماً دولتی نیست، فقط توسط برخی مؤسسات و نهادهای دولتی ساپورت مالی می‌شود.

دانشگاه آبانت عزت بایسال متشکل از 10 دانشکده، 6 مدرسه، 7 مدرسه حرفه‌ای، 14 مرکز تحقیقاتی و 4 موسسه می‌باشد که علاوه بر ساپورت دستاوردهای علمی و بین‌المللی، برای دانشجویان خود امکانات لازم را در جهت پیشرفت تحقیقات فراهم می‌سازد.

دانشگاه آبانت عزت بایسال ترکیه-atilabors.com

زندگینامه عزت بایسال (Izzet Baysal)

عزت بایسال در سال 1907 در شهر بولوی ترکیه به دنیا آمد و در همان‌جا دوران ابتدایی و متوسطه را پشت سر گذاشت. وی سپس در آکادمی هنرهای زیبای استانبول و در مقطع کارشناسی شروع به تحصیل نموده و به‌عنوان معمار فارغ‌التحصیل گردید.

در ابتدا عزت بایسال به‌عنوان کارمند دولت فعالیت و سپس در سال 1949 یک کارخانه ریخته‌گری تأسیس نمود. وی نقش اصلی و اساسی را در توسعه این صنعت در کشور ترکیه ایفا نمود.

عزت بایسال در سال 1987 بنیاد Izzet Baysal را که بزرگ‌ترین دستاورد وی نیز محسوب می‌شد تأسیس نمود. این بنیاد که دانشگاه آبانت عزت بایسال یکی از ثمره‌های آن است، نقش بسیار مهمی در پیشرفت و ترویج علم در ترکیه ایفا کرده است.

عزت بایسال در سال 2000 در شهر استانبول درگذشت و بنا به وصیت خود و دستور ویژه مجمع وزرای ترکیه در پردیس دانشگاه آبانت عزت بایسال به خاک سپرده شد.

دانشگاه آبانت عزت بایسال ترکیه-موسسه آتیلا بورس-atilabors.com

مأموریت و چشم‌انداز دانشگاه آبانت عزت بایسال

مأموریت: یکی از مأموریت‌ها و آرمان‌های این دانشگاه، تربیت نیروهای متخصص و حرفه‌ای در راستای پیشرفت ملی، بین‌المللی، صنعتی و اقتصادی است.

دانشگاه آبانت عزت بایسال همچنین، تحقیقات علمی دانشجویان را ساپورت نموده و بستر و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار می‌دهد تا امکان پیشرفت هرچه بیشتر کشور درزمینهٔ علمی و تکنولوژیکی فراهم آید.

چشم‌انداز: چشم‌انداز دانشگاه آبانت عزت بایسال تبدیل‌شدن به دانشگاهی بروز و پیشرفته است که در راستای این هدف، انواع امکانات و فرصت‌های مدرن را درزمینهٔ آموزشی، تحقیق و تدریس در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می‌دهد.

آموزش در دانشگاه آبانت عزت بایسال

در این دانشگاه که تمامی مواد درسی به زبان ترکی تدریس می‌شوند، بیش از 18000 دانشجو در رشته های مختلف و مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیل می‌باشند.

رنک دانشگاه آبانت عزت بایسال ترکیه-موسسه آتیلا بورس-atilabors.com

فهرست دانشکده‌های دانشگاه آبانت عزت بایسال

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده مهندسی و معماری
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده کشاورزی و علوم طبیعی
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده تربیت‌بدنی

فهرست مؤسسات دانشگاه آبانت عزت بایسال

فهرست برخی مؤسسات این دانشگاه نیز عبارت‌اند از:

  • موسسه علم و فناوری
  • موسسه علوم اجتماعی
  • موسسه علوم تربیتی
  • موسسه علوم بهداشتی

دانشگاه آبانت عزت بایسال، عضو برنامه‌هایی چون اراسموس و فارابی بوده، دارای امکان تبادل دانشجویان و اساتید با دانشگاه‌های تراز اول اروپا می‌باشد.

ازجمله رشته‌هایی که در این دانشگاه ارائه می‌شوند می‌توان به اقتصاد، مدیریت، ادبیات، مدیریت عمومی، فیزیک، ریاضیات، شیمی، مهندسی جنگل، مهندسی صنایع جنگلی، معماری روستایی، پزشکی، زبان‌های خارجی و … اشاره نمود.

شهریه دانشگاه آبانت عزت بایسال ترکیه-موسسه آتیلا بورس-atilabors.com

فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه آبانت عزت بایسال

پردیس اصلی این دانشگاه یعنی Campbell Izzet Baysal در شهر بولوی واقع شده و دانشجویان در آن به انواع امکانات رفاهی، علمی، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی دسترسی دارند. ازجمله این امکانات و فعالیت‌ها می‌توان به یک سالن 350 نفری واقع در دانشکده پزشکی که انواع فعالیت‌ها چون نمایش فیلم، تئاتر، کنفرانس، سمپوزیوم و …. در آن اجرا می‌گردند، تالار صورتی با ظرفیت 208 نفر، تالار آبی با ظرفیت 514 نفر و نیز سالن رقص و باله با ظرفیت بالای 40 نفر که هر سه در مرکز فرهنگی Izzet Baysal واقع‌شده‌اند، موزه‌های هنری با هدف نمایش بخشی از زندگی در دانشگاه آبانت عزت بایسال، فعالیت‌های فرهنگی چون جشنواره‌های بهاری و جشن شکرگزاری و … اشاره نمود.

سایر امکانات دانشگاه آبانت عزت بایسال

ازجمله این امکانات می‌توان به خوابگاه دانشگاه عزت بایسال واقع در محوطه اصلی آن اشاره نمود که ظرفیت پذیرش بالایی نیز دارد.

همچنین دانشجویان می‌توانند انواع غذاها و نوشیدنی‌های با کیفیت را به‌صورت رایگان یا با قیمتی بسیار پایین از سالن‌های غذاخوری و رستوران‌های دانشگاه تهیه نمایند.

کتابخانه مجهز دانشگاه آبانت عزت بایسال نیز دارای هزاران کتاب در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف بوده و به شبکه اینترنت متصل می‌باشد تا دانشجویان بتوانند از راه دور و بدون نیاز به حضور در کتابخانه به منابع آن دسترسی داشته باشند.

استخرهای ورزشی دانشگاه عزت بایسال نیز جزو بهترین و مجهزترین استخرهای ورزشی ترکیه بوده و در آن تمامی خدمات به‌صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند. بعلاوه این دانشگاه دارای زمین‌های ورزشی و سالن‌های بدن‌سازی بسیار مجهز و باکیفیتی است.

امکانات دانشگاه آبانت عزت بایسال ترکیه-موسسه آتیلا بورس-atilabors.com

رتبه‌بندی (رنک) دانشگاه آبانت عزت بایسال

دانشگاه آبانت عزت بایسال، در سال 2018 در میان بهترین دانشگاه‌های جهان رتبه 3561 را به خود اختصاص داده و در میان دانشگاه‌های تراز اول ترکیه نیز در رتبه 59 قرار داشته و جزو دانشگاه‌های نسبتاً خوب ترکیه محسوب می‌گردد.

نکته: متأسفانه مدرک دانشگاه آبانت عزت بایسال از طرف وزارت علوم ایران تائید نمی‌گردد.

نحوه اخذ پذیرش در دانشگاه آبانت عزت بایسال

ازآنجایی‌که در این دانشگاه تمام دروس به زبان ترکی تدریس می‌شوند، لذا بایستی برای تحصیل در تمامی مقاطع اعم از کارشناسی، ارشد و دکتری مدرک TOMER ارائه دهید.

همچنین برای ورود به دانشگاه عزت بایسال باید در آزمون YOS این دانشگاه شرکت نموده و برای مقاطع ارشد و دکتری نیز شرکت در آزمون‌های ALES و GRE ضروری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با آتیلا بورس تماس بگیرید.

پس از طی مراحل پذیرش و قبولی نیز بایستی مراحل اخذ ویزای تحصیلی را شروع نمایید.

رنکینگ دانشگاه آبانت عزت بایسال-موسسه آتیلا بورس-atilabors.com

در جدول زیر به هزینه سالانه برخی از رشته‌های این دانشگاه اشاره‌کرده‌ایم:

شهریه سالیانه (YILLIK ÜCRETLERİ) 
 
 
دانشگاه دولتی بُلو آبانت ایزّت بایسال (شهر بُلو در نزدیکی آنکارا) 
 
LİSANS PROGLAMLARIYILLIK ÜCRETİATILA ÖZEL BURSU 
 
پزشکی (TIP)15000 TLـــــ 
دندانپزشکی (DİŞ)12000 TLـــــ 
پرستاری (HEMŞİRELİK)3000-5000 TLـــــ 
فیزیوتراپی (FİZYOTERAPİ)3000-5000 TLـــــ 
گردشگری (TURİZM)6000 TLـــــ 
معماری (MİMARLIK)2500-4000 TLـــــ 
مهندسی کامپیوتر (BİLGİSAYAR MÜH.)2500-4000 TLـــــ 

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *