تحصیل در ترکیه, دانشگاه ها

دانشگاه ارجیس ترکیه

دانشگاه ارجیس ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه ارجیس ترکیه

دانشگاه ارجیس ترکیه (Erciyes University) یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه می‌باشد که در شهر قیصریه واقع شده است. این شهر تقریباً 942 هزار نفر جمعیت دارد. دانشگاه ارجیس دارای بیش از 28 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی می‌باشد.

در این مقاله به معرفی این دانشگاه خواهیم پرداخت. اگر شما نیز قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارید در این مطلب ما را همراهی نمایید.

دانشگاه ارجیس ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

تاریخچه دانشگاه ارجیس ترکیه

اساس شکل‌گیری دانشگاه ارجیس به دانشکده پزشکی گوهر نسیبه بازمی‌گردد. این دانشکده پزشکی که وابسته به دانشگاه حاجت تپه بود، در سال 1978 تأسیس گردید. دانشکده کسب‌وکار اداری قیصریه در سال 1977 تأسیس شد و یک سال بعد نام آن به دانشگاه قیصریه تغییر یافت. سپس در سال 1982 دو مؤسسه آموزشی تحت عنوان دانشکده مهندسی و دانشکده الهیات به دانشگاه قیصریه پیوستند و بدین ترتیب دانشگاه ارجیس شکل گرفت.

این دانشگاه به‌مرورزمان توسعه یافت و دستخوش تغییرات بسیاری شد. در سال 2010 دانشکده‌های هنر و علوم دانشگاه ارجیس به دانشکده‌های علوم و ادبیات تبدیل شدند، همچنین مرکز پژوهشی اصول و اصلاحات آتاتورک به مؤسسه تاریخ و اصول آتاتورک و کالج علوم بهداشتی آتاتورک نیز به دانشکده علوم بهداشتی تبدیل و در همان سال دانشکده علوم آموزشی تأسیس گردید.

نام این دانشگاه از کوه ارجیس گرفته شده است. کوه ارجیس در فاصله 15 کیلومتری این دانشگاه قرار دارد.

بیشتر پردیس‌های دانشگاه ارجیس ترکیه در شهر قیصریه واقع شده‌اند. این دانشگاه در حال حاضر شامل 19 دانشکده، 39 مرکز پژوهشی، 7 مؤسسه، 2 مدرسه فنی و حرفه‌ای و یک بیمارستان تحقیقاتی بزرگ می‌باشد.

امکانات دانشگاه ارجیس ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه ارجیس ترکیه

اسامی برخی از دانشکده‌های این دانشگاه به شرح ذیل می‌باشد:

  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده دامپزشکی
  • دانشکده علوم بهداشت
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده اقتصاد
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده علوم پایه
  • دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • دانشکده تربیت دبیر
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده مدیریت
  • دانشکده معماری

برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه ارجیس ترکیه نیز عبارت‌اند از:

پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، عمران، ریاضی، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی، مدیریت، بیولوژی، کشاورزی، زبان و ادبیات خارجی و …

زبان آموزشی در اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاه ارجیس ترکی می‌باشد ولی برخی رشته‌ها و مقاطع به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

دوره‌های تحصیلی دانشگاه ارجیس ترکیه

طول دوره کارشناسی در دانشگاه ارجیس 4 سال معادل 8 ترم و طول دوره کاردانی نیز 2 سال می‌باشد.

کالج‌هایی که دوره‌های کارشناسی را برگزار می‌کنند عبارت‌اند از:

کالج هوانوردی قیصریه

کالج علوم بهداشتی آتاتورک

مدرسه علوم بهداشتی Yozgat

مدرسه علوم بهداشتی Nevşehir

مدرسه گردشگری و هتلداری

مدرسه زبان‌های خارجی

مدرسه تربیت‌بدنی و ورزش

کالج‌هایی که دوره کاردانی را برگزار می‌کنند عبارت‌اند از:

کالج حرفه‌ای Safiye Çıkrıkçıoğlu

کالج حرفه‌ای قیصریه

کالج حرفه‌ای خدمات بهداشتی Halil Bayraktar

کالج حرفه‌ای Kocasinan

کالج حرفه‌ای Yozgat

کالج حرفه‌ای Nevşehir

همچنین در دانشگاه ارجیس ترکیه از سال 1984 دوره‌های کارشناسی ارشد نیز برگزار می‌گردد. طول دوره کارشناسی ارشد دو سال می‌باشد. در این دانشگاه در حال حاضر حدود 114 دانشجو در مقطع کارشناسی رشته‌های علوم پایه، علوم اجتماعی و هنر و بیش از 248 دانشجو نیز در مقطع دکتری رشته‌های علوم بهداشتی، علوم اجتماعی و علوم تحصیل می‌کنند.

کادر علمی و اداری دانشگاه ارجیس ترکیه

کادر علمی دانشگاه ارجیس متشکل از 205 استاد، 274 استادیار، 86 دانشیار، 174 مدرس، 164 سخنران، 602 دستیار تحقیق و 47 کارشناس می‌باشد. این دانشگاه در کل دارای 1549 نفر کادر آکادمیک و 1488 نفر کادر اداری می‌باشد.

امکانات رفاهی دانشگاه ارجیس ترکیه

دانشجویان دانشگاه ارجیس علاوه بر انواع امکانات علمی – آموزشی از امکانات رفاهی بسیاری نیز برخوردارند که در این بخش به معرفی برخی از این خدمات و امکانات می‌پردازیم.

امکانات و خدمات بهداشتی – درمانی: کلیه دانشجویان بین‌المللی دانشگاه ارجیس می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای اندک، از تمامی امکانات پزشکی – درمانی بیمارستان بسیار مجهز 1000 تختخوابی این دانشگاه استفاده نموده و حتی در صورت تمایل از خدمات درمانی و پزشکی سایر بیمارستان‌های ترکیه با پرداخت مبلغی ناچیز بهره‌مند شوند.

امکانات و فعالیت‌های ورزشی دانشگاه ارجیس ترکیه: دانشگاه ارجیس دارای امکانات ورزشی بسیاری چون زمین بسکتبال، زمین والیبال، زمین تنیس، زمین فوتبال، باشگاه‌های بدن‌سازی، استخرهای سرپوشیده و روباز و … در پردیس‌های مختلف خود می‌باشد. دانشجویان این دانشگاه همچنین می‌توانند از امکانات مجموعه‌های ورزشی بزرگی چون مجموعه ورزشی سلیمان دمیرل، مجموعه ورزشی آتاتورک، استخر المپیک و … استفاده نمایند.

خدمات و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی: در دانشگاه ارجیس باشگاه‌های دانشجویی بسیاری در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و … فعالیت می‌کنند. این انجمن‌های دانشجویی رویدادها و برنامه‌های متنوعی را در طول سال تحصیلی طراحی و برگزار می‌کنند که می‌توان به انواع فستیوال‌ها و جشنواره‌ها اشاره نمود. دانشجویان با عضویت در این باشگاه‌ها می‌توانند در کنار تحصیل به رشد و تقویت ابعاد فردی و اجتماعی خود بپردازند و برای حضور فعال و مؤثر در جامعه و حیطه‌های شغلی آماده شوند.

امکانات اسکان و تغذیه: دانشگاه ارجیس خوابگاه‌های بسیار بزرگی را جهت اسکان دانشجویان در نظر گرفته است. این خوابگاه‌ها ظرفیت پذیرش هزاران دانشجو را دارند.

همچنین دانشجویان می‌توانند غذاهای متنوع، سالم و باکیفیت را به‌صورت رایگان یا با هزینه‌ای ناچیز از رستوران‌ها، کافه‌تریاها و سالن‌های غذاخوری دانشگاه تهیه نمایند.

کتابخانه: کتابخانه دانشگاه ارجیس شامل بیش از 20 هزار جلد کتاب در زمینه‌های مختلف بوده و منبع و مرجع بسیار خوبی برای اساتید، دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه می‌باشد.

رنکینگ (رتبه‌بندی) دانشگاه ارجیس ترکیه

دانشگاه ارجیس در رتبه‌بندی سال 2018 در میان بهترین دانشگاه‌های جوان دنیا رتبه‌ای بین 201 الی 300 را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه همچنین دارای رتبه‌ای بین 801 الی 1000 در میان‌برترین دانشگاه‌های جهان می‌باشد.

لازم به ذکر می‌باشد که باوجود رنکینگ خوب دانشگاه ارجیس، این دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم ایران نمی‌باشد.

رنکینگ دانشگاه ارجیس ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه ارجیس ترکیه

جهت اخذ پذیرش از این دانشگاه بایستی در آزمون YOS شرکت نموده و حداقل نمره قبولی را کسب نمایید و یا اینکه بدون شرکت در آزمون‌های ورودی و با استفاده از شرط معدل در این دانشگاه پذیرش شوید.

همچنین ازآنجایی‌که اغلب رشته‌های تحصیلی دانشگاه ارجیس به زبان ترکی تدریس می‌شوند ارائه مدرک زبان TOMER برای همه دانشجویان خارجی الزامی است.

سایت دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *