تحصیل در ترکیه, دانشگاه ها

دانشگاه اوندوکوز مایس

دانشگاه اوندوکوز مایس-آتیلا بورس-atilabors

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه اوندوکوز مایس

دانشگاه اوندوکوز مایس Ondokuz Mayıs یا به‌اختصار OMU، یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که در شهر سامسون واقع شده است. نام این دانشگاه بر گرفته از تاریخی می‌باشد که مصطفی کمال آتاتورک، برای آغاز جنگ استقلال به سامسون آمد.

دانشگاه اوندوکوز مایس در حال حاضر دارای 16 دانشکده، 11 مدرسه حرفه‌ای، 3 مدرسه، 5 مؤسسه، 1 کنسرواتوار می‌باشد و مساحتی بالغ بر 175 هکتار دارد‌.

سایت دانشگاه

دانشگاه اوندوکوز مایس-آتیلا بورس-atilabors

تاریخچه تأسیس دانشگاه اوندوکوز مایس

دانشگاه اوندوکوز مایس در 1 آوریل 1975 در شهر سامسون افتتاح گردید و دوره‌های آموزشی خود را با 50 دانشجو آغاز کرد. سپس دانشکده پزشکی سامسون که زیر نظر دانشگاه حاجت تپه در سال 1973 دایر شده بود به OMU پیوست. این دانشگاه به‌مرورزمان توسعه یافت به‌نحوی‌که تا سال 1976 دانشکده‌های مهندسی، علوم طبیعی و کشاورزی OMU نیز احداث گردیدند.

دانشگاه اوندوکوز مایس شامل دانشکده‌ها، بخش‌ها و مؤسسات بسیاری است و رشته‌های مختلفی را در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می‌کند.

دانشگاه اوندوکوز مایس-آتیلا بورس-atilabors.com

پرسنل اداری و سازمانی دانشگاه اوندوکوز مایس

هیئت‌علمی OMU هر چهار سال یک‌بار نامزدهای ریاست دانشگاه را به ریاست جمهوری معرفی می‌نماید و بدین ترتیب رئیس دانشگاه تعیین و ریاست هیئت‌مدیره اداری و سنا را به عهده می‌گیرد.

رئیس دانشگاه قطعنامه‌های هیئت آموزش عالی را اجرا و پیشنهادات و تصمیمات هیئت‌علمی را تأیید و تصویب می‌کند. وی همچنین 4 معاون را جهت ساماندهی هرچه بهتر امور و مسائل مربوط به دانشگاه تعیین می‌کند‌.

مجلس سنا هر چهار سال یک‌بار هیئت‌مدیره اداری را که متشکل از رئیس دانشگاه، نمایندگان و سه استاد می‌باشد، تعیین می‌کند. این هیئت کلیه امور و مسائل اداری دانشگاه را ساماندهی و برنامه‌ریزی می‌کند.

دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه اوندوکوز مایس

اسامی برخی از دانشکده‌ها به شرح ذیل می‌باشند:

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده دامپزشکی
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده معماری
  • دانشکده معماری دریایی و مهندسی دریایی
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده گردشگری
  • دانشکده علوم ورزشی Yaşar Doğu
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده علوم بهداشتی
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده علوم و ادبیات
  • دانشکده آموزش‌وپرورش
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده هواشناسی و فضانوردی
  • دانشکده حقوق Ali Fuad Başgil
  • دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی Çarşamba
  • مدرسه بازرگانی Bafra

همچنین در این دانشگاه رشته‌هایی چون پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی معماری، مهندسی کشاورزی، مهندسی عمران، شیمی، فیزیک، هنر، اقتصاد، زبان‌های خارجی، مدیریت، الهیات و … در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

تحصیل در ترکیه

رنکینگ دانشگاه اوندوکوز مایس-آتیلا بورس-atilabors.com

محوطه دانشگاه اوندوکوز مایس

پردیس اصلی این دانشگاه به نام Atakum دارای مساحت بیش از 10 هزار هکتار می‌باشد. پردیس Atakum که ازیک‌طرف به دریای سیاه و از طرف دیگر به کوه Kocadağ منتهی می‌شود، تمامی دانشکده‌ها و اغلب مؤسسات و مراکز پژوهشی دانشگاه اوندوکوز مایس را در خود جای داده است. همچنین این پردیس مجهز به کلیه امکانات علمی، آموزشی و رفاهی می‌باشد.

دانشکده‌های پزشکی و دندانپزشکی واقع در این پردیس نیز درواقع بیمارستان‌های دانشگاه می‌باشند.

آموزش در دانشگاه اوندوکوز مایس

در این دانشگاه کلیه رشته‌های تحصیلی به زبان ترکی تدریس می‌شوند؛ بنابراین تمام دانشجویان بین‌المللی باید به این زبان تسلط کافی داشته و مدرک زبان TOMER را نیز به دانشگاه ارائه دهند.

پروسه پذیرش دانشجویان در دانشگاه اوندوکوز مایس

دانشجویان بومی:

دانشجویان ترک جهت پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه اوندوکوز مایس باید در آزمون‌های ورودی دانشگاه شرکت و نمره قبولی را کسب نمایند.

افرادی که از دبیرستان‌های حرفه‌ای ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند، نیازی به شرکت در آزمون ورودی نداشته و می‌توانند از طریق شرط معدل در مقطع کاردانی این دانشگاه پذیرش شوند.

همچنین دانشجویان ترک جهت اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه باید در آزمون‌هایی چون ALES یا GRE یا GMAT شرکت نموده و نمره حدنصاب را کسب نمایند.

دانشجویان خارجی:

اگر می‌خواهید به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی وارد دانشگاه اوندوکوز مایس شوید بایستی تبعه کشور ترکیه نباشید. لازم به ذکر است که پناه‌جویان نیز می‌توانند در این دانشگاه پذیرش شوند.

همان‌طور که قبلاً نیز ذکر نمودیم تمام دانشجویان خارجی باید به زبان ترکی کاملاً مسلط بوده و مدرک زبان TOMER را نیز به دانشگاه ارائه دهند.

جهت پذیرش در مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه اوندوکوز مایس دانشجویان می‌توانند از طریق شرکت در آزمون YOS این دانشگاه یا شرط معدل اقدام کنند.

جهت ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری نیز دانشجویان باید آزمون‌هایی چون ALES و همچنین مصاحبه دانشگاه را با موفقیت پشت سر بگذارند.

همچنین باید سوابق و مدارک تحصیلی و ریزنمرات خود را به‌طور کامل به زبان ترکی ترجمه و به دانشگاه ارسال نمایید.

در صورت اخذ پذیرش نیز بایستی ویزای تحصیلی خود را تهیه نموده به دانشگاه تحویل دهید.

تبادل دانشجو در دانشگاه اوندوکوز مایس

دانشگاه اوندوکوز مایس با استفاده از برنامه‌های تبادلی چون اراسموس و فارابی به تبادل دانشجویان خود به مدت چندترم تحصیلی با دانشگاه‌های اروپا و ترکیه می‌پردازد.

دانشگاه اوندوکوز مایس ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

رنکینگ دانشگاه اوندوکوز مایس

این دانشگاه رتبه 1868 را در میان بهترین دانشگاه‌های جهان در سال 2019 کسب نموده و در میان برترین دانشگاه‌های ترکیه نیز دارای رتبه 21 می‌باشد.

دانشگاه اوندوکوز مایس جزو دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم ایران نمی‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *