تحصیل در ترکیه, دانشگاه ها

دانشگاه اژه ترکیه

دانشگاه اژه ترکیه-atilabors.com

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه اژه ترکیه (Ege University)

دانشگاه اژه ترکیه، یکی از دانشگاه‌های دولتی ترکیه است که در Bornova در حاشیه ازمیر قرار دارد و اولین دانشگاه این شهر می‌باشد. ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه است. دانشگاه اژه ترکیه در سال 1955 شروع به کار نمود و هسته اولیه آن را دانشکده‌های پزشکی و کشاورزی تشکیل می‌دادند.

اژه یکی از بهترین دانشگاه‌های پژوهشی ترکیه و چهارمین دانشگاه قدیمی آن است.

در این مقاله می‌خواهیم تمامی اطلاعات لازم در ارتباط با دانشگاه اژه ترکیه را ارائه نماییم. اگر مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه هستید در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

دانشگاه اژه ترکیه-atilabors.com-آتیلا بورس

تاریخچه دانشگاه اژه ترکیه

دانشگاه اژه در سال 1892، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های ترکیه و شامل 17 دانشکده، 8 مؤسسه و 9 مدرسه راهنمایی و دبیرستان بود؛ اما بعدها تعدادی از دانشکده‌های آن به دانشگاه تازه تأسیس Eylül Dokuz ملحق شدند که پس‌ازآن دانشگاه اژه دارای 7 دانشکده، 3 مدرسه (دارای 4 سال تحصیلی) و حدود 9000 دانش‌آموز و دانشجو بود.

دانشگاه اژه ترکیه با گذر زمان توسعه یافت و در حال حاضر دارای 15 دانشکده، 10 مدرسه فنی و حرفه‌ای (با دوره تحصیلی دوساله)، 36 مرکز پژوهشی، 6 مدرسه دبیرستان و راهنمایی و 9 مؤسسه است.

مأموریت و چشم‌انداز دانشگاه اژه ترکیه

مأموریت: مأموریت دانشگاه اژه  تربیت افرادی باسواد، باهوش و با مهارت است به‌نحوی‌که علم خود را جهت شناخت هرچه بهتر جهان به کار گرفته و به پیشرفت جامعه کمک کنند.

چشم‌انداز: تبدیل‌شدن به یکی از دانشگاه‌های تراز اول در سطح جهانی؛ از طریق بهره‌گیری از افراد برجسته، متعهد و منظم و نیز برقراری ارتباط تنگاتنگ با بهترین و بروزترین نهادهای علمی و تکنولوژیکی در ترکیه و سراسر جهان.

آموزش در دانشگاه اژه ترکیه

زبان آموزشی دانشگاه اژه ترکی و انگلیسی می‌باشد. در حال حاضر 65088 دانشجو در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری این دانشگاه در رشته‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند. کادر علمی دانشگاه اژه ترکیه نیز متشکل از 3185 استاد و هیئت‌علمی می‌باشد.

لیست اسامی 15 دانشکده دانشگاه اژه به شرح ذیل می‌باشد:

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده علوم
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده جامعه‌شناسی
  • دانشکده ادبیات
  • دانشکده شیلات
  • دانشکده تربیت‌معلم
  • دانشکده علوم ورزشی
  • علوم بهداشتی
  • دانشکده هنر، طراحی و معماری

ازجمله رشته‌هایی که در مقاطع مختلف دانشگاه اژه ترکیه تدریس می‌شوند می‌توان به ریاضی، فیزیک، روانشناسی، معماری، محیط‌زیست، عمران، فلسفه، زبان‌های خارجی، پزشکی، جغرافیا، تاریخ، مدیریت، شیلات، کشاورزی و … اشاره نمود.

رنکینگ دانشگاه اژه ترکیه-atilabors.com-آتیلا بورس

امکانات و محوطه دانشگاه اژه ترکیه

پردیس Bornova محوطه‌ای به مساحت 370 هکتار است که در حاشیه ازمیر واقع شده است. ازجمله امکانات پردیس Bornova می‌توان به خوابگاه‌ها (که بیش از 6000 دانشجو را در خود جای‌داده‌اند)، زمین‌های والیبال، فوتبال و تنیس، سالن‌های ورزشی، کتابخانه، پارکینگ و جاده اختصاصی، سالن سینما و تئاتر و بسیاری امکانات آموزشی، فرهنگی، رفاهی و اجتماعی دیگر اشاره نمود. دانشجویان دانشگاه اژه ترکیه در پردیس Bornova قادر به برقراری ارتباطات داخلی و بین‌المللی از طریق خطوط تلفن و شبکه اینترنتی دانشگاه می‌باشند.

همچنین ازآنجایی‌که پردیس Bornova در مجاورت شهرهای ازمیر، آنکارا و استانبول قرار دارد دانشجویان می‌توانند با استفاده از اتوبوس‌های بین‌شهری، مترو و … خیلی سریع و راحت به این دانشگاه دسترسی یابند.

سایر امکانات و دانشکده‌های این دانشگاه نیز در پردیس‌های Ödemiş, Bayındır, Bergama, Tire, Çiğli Mordoğan, konak و … پراکنده شده‌اند.

زندگی دانشجویی در دانشگاه اژه ترکیه

در این دانشگاه دانشجویان فرصت‌های بسیاری را جهت شرکت در فعالیت‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و … داشته و علاوه بر لذت بردن از لحظات مفرح آن قادر به رشد و پرورش خود درزمینه زندگی شخصی، اجتماعی و … خواهند بود. ازجمله فضاها و امکاناتی که جهت برگزاری این فعالیت‌ها و رفاه دانشجویان در نظر گرفته شده می‌توان به مرکز فرهنگی آتاتورک با ظرفیت بیش از 1200 نفر، آمفی‌تئاتر با ظرفیت 5000 نفر، 4 اتاق سمینار با ظرفیت 45 نفر، سالن فرهنگی و هنری با ظرفیت 330 نفر، 8 اتاق ورک شاپ هر یک با ظرفیت 8 نفر، گالری با ظرفیت بیش از 800 نفر اشاره نمود.

دانشگاه اژه با برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های مختلف در تعطیلات، پایان سال تحصیلی و نیز آخر هفته‌ها و همچنین اجرای تورهای تفریحی و تاریخی لحظات مفرح و شادی بخشی را برای دانشجویان خود به ارمغان می‌آورد.

کتابخانه‌های دانشگاه اژه ترکیه نیز بسیار مجهز و دارای 250 هزار جلد کتاب در زمینه‌ها و موضوعات مختلف می‌باشند که در این میان کتابخانه مرکزی به‌تنهایی بیش از 50 هزار جلد کتاب را در خود جای داده است.

خوابگاه‌های دانشگاه اژه ترکیه نیز مجهز و دارای ظرفیت بالای 8000 نفر و امکاناتی نظیر سرویس خواب، حمام، سرویس‌های بهداشتی، سالن‌های غذاخوری و … می‌باشند.

امکانات دانشگاه اژه ترکیه-atilabors.com-آتیلا بورس

چرا باید دانشگاه اژه ترکیه را انتخاب کنیم؟

دانشگاه اژه ترکیه یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه و منطقه می‌باشد و همین عامل باعث شده که بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف این دانشگاه را انتخاب کنند.

همان‌طور که قبلاً نیز عنوان نمودیم، دانشجویان دانشگاه اژه ترکیه، دارای امکانات و فرصت‌های بی‌شماری جهت فعالیت در عرصه‌های مختلف هنری، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … در این دانشگاه می‌باشند و می‌توانند در کنار تحصیل جنبه‌های مختلف فردی، فرهنگی، اجتماعی و … خود را تقویت نموده برای زندگی در جامعه مهیا شوند.

ازآنجایی‌که که پردیس دانشگاه اژه ترکیه بسیار مجهز و دارای تمامی امکانات رفاهی لازم می‌باشد، دانشجویان نیازی به رفت‌وآمد به شهر ندارند.

این دانشگاه با تنوع رشته‌های تحصیلی و 15 دانشکده، دانشجویان بسیاری را از مقاطع و رشته‌های مختلف کنار هم آورده است.

از ابتدای آغاز به کار دانشگاه اژه ترکیه تا به امروز، افراد معتبر و برجسته بسیاری از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند که در زمینه کاری خود جزو بهترین‌ها هستند و همین فاکتور نیز یکی دیگر از عوامل مشوق دانشجویان برای ادامه تحصیل در این دانشگاه می‌باشد.

رنکینگ دانشگاه اژه ترکیه

دانشگاه اژه ترکیه در سال 2018، در میان بهترین دانشگاه‌های جهان رتبه 616 را کسب نموده است. این دانشگاه در میان برترین دانشگاه‌های ترکیه هم دارای رتبه 4 بوده و تاکنون 472 پژوهش در زمینه‌های مختلف داشته است.

دانشگاه اژه ترکیه در رتبه‌بندی وزارت علوم و بهداشت ایران جزو دانشگاه‌های متوسط ترکیه بوده و مدرک آن مورد تأیید این دو وزارت می‌باشد.

مزایای دانشگاه اژه ترکیه-atilabors.com-آتیلا بورس

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه اژه ترکیه

برای تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه بایستی در آزمون YOS شرکت و حداقل نمره قبولی را کسب نمایید. برای تحصیل در مقاطع بالاتر نیز باید مدرک تافل یا آیلتس و یا مدرک‌های مشابه را به دانشگاه ارائه دهید.

همچنین لازم است رزومه کامل تحصیلی خود را به زبان ترکی ترجمه و به دانشگاه ارسال نمایید. کپی پاسپورت نیز جزو مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه اژه ترکیه می‌باشد. در صورت پذیرش نیز باید ویزای تحصیلی خود را اخذ نموده و به دانشگاه تحویل دهید.

همچنین ازآنجایی‌که رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه به زبان ترکی و انگلیسی تدریس می‌شوند باید قبل از شروع به تحصیل مهارت‌های زبان ترکی خود را تقویت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *