تحصیل در ترکیه, دانشگاه ها

دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه ترکیه- موسسه آتیلا بورس-atilabors.com

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University) یکی از دانشگاه برجسته ترکیه است که در سال 1967 در شهر آنکارا تأسیس شد. این دانشگاه دولتی دارای دانشکده‌های مختلفی است. زبان‌آموزشی در دانشگاه حاجت تپه انگلیسی است. هرچند برخی رشته‌ها به زبان آلمانی، فرانسه یا ترکی تدریس می‌شوند. در حال حاضر بیش از 48000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. تعداد دانشجویان خارجی نیز در سال 2019، بیش از 2000 نفر بوده است. رشته‌های تحصیلی دانشگاه حاجت تپه عبارت‌اند از: رشته‌های گروه علوم پزشکی، علوم مهندسی، علوم طبیعی و کاربردی، علوم انسانی و رشته‌های هنری.

دانشگاه حاجت تپه- موسسه آتیلا بورس-atilabors.com

دانشگاه حاجت تپه دارای دو پردیس است. پردیس اصلی آن در یکی از مناطق قدیمی آنکارا، در داخل این شهر واقع شده و دانشکده‌های گروه علوم پزشکی چون دانشکده پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و … را در خود جای داده است. دانشگاه حاجت تپه دارای 3 بیمارستان است که هر سه در پردیس اصلی دانشگاه واقع‌شده‌اند. در این بیمارستان‌ها خدمات پزشکی درمانی ارائه شده، همچنین دانشجویان گروه پزشکی دوره‌های بالینی و کارآموزی خود را سپری می‌کنند.

پردیس دوم حاجت تپه نیز در حومه شهر آنکارا و در فاصله 13 کیلومتری از شهر واقع شده و سایر دانشکده‌های حاجت تپه را در خود جای داده است.

دانشگاه حاجت تپه در سال 1954 با تأسیس مرکز بهداشت کودکان در دانشکده پزشکی، شروع به کار نمود. این دانشگاه در سال 1957 بیمارستان و مدرسه عالی بهداشت کودکان را نیز تأسیس نمود و بدین‌وسیله زمینه فعالیت‌های رسمی دانشگاه فراهم گردید به‌نحوی‌که در سال 1958، امور آموزشی، تدریس و فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه رسماً کلید خورد.

دانشگاه حاجت تپه در وزارت بهداشت ایران مورد تائید بوده و مدارک تمام رشته‌های پزشکی حاجت تپه در وزارت بهداشت ایران معتبر می‌باشند.

دانشگاه حاجت تپه ترکیه- موسسه آتیلا بورس-atilabors.com

شرایط تحصیل در ترکیه

دانشکده‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه حاجت تپه

این دانشگاه شامل 14 دانشکده، 6 مدرسه حرفه‌ای، 2 مدرسه کاربردی، 14 انستیتو و مدرسه عالی، 92 موسسه پژوهشی کاربردی و یک مدرسه هنرهای زیبا می‌باشد.

دانشگاه حاجت تپه در رشته‌های هنر، علوم و تکنولوژی یکی از دانشگاه‌های برجسته و معتبر ترکیه می‌باشد.

این دانشگاه پایبندی به ارزش‌ها و اصول جهانی و نیز رشد و پیشرفت اجتماعی را سرلوحه اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است.

دانشکده‌های دانشگاه حاجت تپه

  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده پرستاری
  • دانشکده فیزیوتراپی و توان‌بخشی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده علوم بهداشت
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده حقوق
  • دانشکده علوم
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری
  • دانشکده آموزش
  • دانشکده علوم ورزشی و دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی

دانشگاه حاجت تپه- آتیلا بورس-atilabors.com

مدارس عالی و انستیتوهای دانشگاه حاجت تپه

مدارس عالی و انستیتوهای دانشگاه حاجت تپه به شرح ذیل می‌باشند:

مدرسه عالی بهداشت عمومی، مدرسه عالی واکسینولوژی، مدرسه عالی مطالعات جمعیتی، مدرسه عالی مطالعات ترکی، مدرسه عالی علوم هسته‌ای، مدرسه عالی بهداشت کودکان، مدرسه عالی علوم آموزشی، مدرسه عالی علوم عصب‌شناسی، مدرسه عالی علوم اجتماعی، مدرسه عالی انفورماتیک، مدرسه عالی هنرهای زیبا، مدرسه عالی علوم مهندسی، مدرسه عالی علوم بهداشت، انستیتو آتاتورک، انستیتو سرطان.

مدرسه‌های کاربردی دانشگاه حاجت تپه

  • مدرسه تکنولوژی حرفه‌ای
  • مدرسه زبان‌های خارجی

این دانشگاه قبلاً دارای تعدادی مدارس حرفه‌ای نیز بوده که علوم مختلفی در آن‌ها آموزش داده می‌شدند.

مدرسه‌های حرفه‌ای دانشگاه حاجت تپه

  • مدرسه حرفه‌ای خدمات بهداشت
  • مدرسه حرفه‌ای علوم اجتماعی
  • مدرسه حرفه‌ای منطقه صنعتی باشکنت
  • مدرسه حرفه‌ای مناطق صنعتی سازمان‌یافته

رتبه‌بندی یا همان رنکینگ دانشگاه حاجت تپه

این دانشگاه در سال 2019 طبق سیستم رتبه‌بندی QS بین بهترین دانشگاه‌های جهان رتبه‌ای بین 1000 -801 را به خود اختصاص داد. در همین سال دانشگاه علوم پزشکی حاجت تپه نیز رتبه 343 را در جهان کسب نمود و بعد از دانشگاه علوم پزشکی استانبول، رتبه دوم بهترین دانشگاه‌های علوم پزشکی ترکیه را به خود اختصاص داد.

دانشگاه حاجت تپه در رشته‌های فنی و مهندسی نیز طبق سیستم رتبه‌بندی جهانی QS بین برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه 450-401 قرار گرفته است.

از دیگر افتخارات دانشگاه حاجت تپه کسب رتبه 33 بین دانشگاه‌های اروپای شرقی و آسیای مرکزی در سال 2019 است.

همچنین دانشگاه حاجت تپه در سال 2019، رتبه 600-501 را در میان بهترین دانشگاه‌های جهان بر طبق رتبه‌بندی تایمز کسب نموده است.

این دانشگاه در سال 2018، در علوم پزشکی در رتبه 208 جهانی و رتبه اول ترکیه قرار گرفت.

دانشگاه حاجت تپه- تحصیل در ترکیه-atilabors.com

رشته پزشکی دانشگاه حاجت تپه

دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه، در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی ترکیه رتبه دوم را به خود اختصاص داده و جزو معتبرترین‌ها است. همچنین این دانشکده رتبه‌های جهانی بسیار خوبی را نیز کسب نموده است.

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره نمودیم پردیس اصلی دانشگاه حاجت تپه که در داخل شهر آنکارا و در منطقه قدیمی آن واقع شده است، تمامی بخش‌ها و دانشکده‌های گروه علوم پزشکی را در خود جای داده است.

دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، داروسازی، دانشکده فیزیوتراپی و توان‌بخشی، مرکز سرطان‌شناسی، مرکز بهداشت کودکان، کتابخانه علوم پزشکی و بیمارستان‌های دانشگاه در پردیس اصلی حاجت تپه واقع‌شده‌اند.

دانشگاه حاجت تپه مورد تائید وزارت بهداشت ایران می‌باشد و مدرک تمام رشته‌های گروه علوم پزشکی حاجت تپه در وزارت بهداشت ایران معتبر شناخته می‌شود.

دانشجویان پزشکی حاجت تپه یک دوره تحصیلی 6 ساله را پشت سر می‌گذارند. در سه سال اول تحصیل دانشجویان دروس مربوط به علوم پایه، شناخت بدن انسان، آزمایشگاه‌های پزشکی، شناخت انواع بیماری‌ها و … را فرامی‌گیرند. در سال‌های چهارم و پنجم نیز دانشجویان دوره‌های کارآموزی و بالینی را در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دانشگاه سپری نموده و به‌طور عملی درباره انواع بیماری‌ها و روش‌های درمانی به شناخت می‌رسند. در سال ششم تحصیل، دانشجویان دوران انترنی خود را سپری می‌کنند و در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های تحت نظر دانشگاه بیماران را ویزیت و طبابت را به‌طور عملی تجربه می‌کنند.

با توجه به تراز علمی بالای دانشکده پزشکی حاجت تپه در سطح ترکیه و جهان و ازآنجایی‌که زبان‌آموزشی رشته پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی انگلیسی می‌باشد، لذا به فارغ‌التحصیلان دانشکده پزشکی دانشگاه حاجت تپه، مدرک معتبر جهانی پزشکی اعطا می‌گردد.

این گواهی بین‌المللی امکان ادامه تحصیل و کسب تخصص پزشکی و همچنین طبابت را در دانشگاه‌ها و کشورهای مختلف جهان برای فارغ‌التحصیلان فراهم می‌کند.

رشته دندانپزشکی دانشگاه حاجت تپه

مدرسه دندانپزشکی دانشگاه حاجت تپه به‌عنوان دومین مدرسه دندانپزشکی ترکیه در سال 1963 میلادی افتتاح گردید و اولین سری از دانشجویان دندانپزشکی حاجت تپه شروع به تحصیل در این مدرسه نموده در سال 1968 فارغ‌التحصیل شدند. این مدرسه در سال 1971 به دانشکده دندانپزشکی حاجت تپه تبدیل شد. تا سال 2018، تعداد 3772 دانشجو از مقطع کارشناسی ارشد، 317 دانشجو از مقطع دکتری دندانپزشکی و 83 دانشجو از مقطع تخصصی دندانپزشکی این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند. در حال حاضر نیز 635 دانشجو در دانشکده دندانپزشکی حاجت تپه در حال تحصیل هستند.

دانشکده دندانپزشکی حاجت تپه، در سال 2004 عضو انجمن دندانپزشکی اروپا شد و از سال 2007 نیز با عضویت در برنامه اراسموس دانشجویان و اساتید خود را با دانشگاه‌های اروپایی مبادله می‌کند.

زبان‌آموزشی رشته دندانپزشکی حاجت تپه ترکی است. طول دوران تحصیلی برای دانشجویان این رشته، 5 سال می‌باشد و دانشجویان در این مدت انواع واحدهای نظری، بالینی، کلینیکی و آزمایشگاهی را پشت سر می‌گذارند. همچنین دانشجویان رشته دندانپزشکی حاجت تپه دوره‌هایی را به‌طور عملی در کلینیک‌ها می‌گذرانند و این فرصت را دارند که با انواع دستگاه‌های لیزری مدرن در جهت تشخیص و درمان بیماری‌ها و همچنین انجام کارهای زیبایی و پروتز کار و در زمینه‌های مذکور تجربه کسب نمایند. دانشکده دندانپزشکی و مدرک رشته دندانپزشکی حاجت تپه در وزارت بهداشت ایران معتبر می‌باشد.

تحصیل در دانشگاه باهچه شهیر ترکیه

ازجمله امکانات مدرن و بی‌نظیر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه حاجت تپه، می‌توان به کلاس‌های درس بزرگ و مجهز به امکانات روز دنیا، اتاق استراحت و اتاق کامپیوتر، فروشگاه دندانپزشکی، آزمایشگاه رادیولوژی، سالن هنری، واحدهای رادیولوژی دندان، جراحی فک و صورت، ارتودنسی و پریودنسی، پروتز و … اشاره نمود.

سالانه حدود 80 هزار بیمار در کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاه حاجت تپه ویزیت و درمان می‌شوند.

رشته پزشکی دانشگاه حاجت تپه- تحصیل در ترکیه-atilabors.com

رشته داروسازی دانشگاه حاجت تپه

دانشکده داروسازی حاجت تپه نیز ازلحاظ سطح علمی در ترکیه و جهان معتبر می‌باشد. این دانشکده متشکل از سه بخش علوم پایه داروسازی، علوم حرفه‌ای داروسازی و تکنولوژی داروسازی می‌باشد.

این دانشکده یکی از قطب‌های مهم علم داروسازی در کشور ترکیه است.

در هریک از سه بخش دانشکده داروسازی دپارتمان‌هایی وجود دارند که رشته‌ها و گرایش‌های مختلفی از داروسازی در هرکدام از آن‌ها ارائه می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال دپارتمان‌های علوم دارویی پایه و میکروبیولوژی دارویی، بیوشیمی، شیمی تجزیه در بخش علوم پایه دارویی واقع‌شده‌اند.

بخش علوم حرفه‌ای داروسازی نیز دپارتمان‌های گیاهی دارویی، شیمی دارویی، فارماکونوزی، فارماکولوژی، مدیریت داروخانه و داروخانه کلینیکی و تاکسیکولوژی دارویی را در خود جای داده است.

دپارتمان‌های تکنولوژی دارویی، بیوتکنولوژی دارویی و رادیو فارماسی نیز در بخش تکنولوژی دارویی واقع‌شده‌اند.

مدرسه داروسازی دانشگاه حاجت تپه در سال 1967 تأسیس و در سال 1971 به‌عنوان دانشکده داروسازی این دانشگاه شروع به کار نمود.

دانشجویان رشته دکتری حرفه‌ای داروسازی یک دوره تحصیلی 5 ساله را پشت سر می‌گذارند و در طی این دوره یک انواع واحدهای اختیاری و اجباری را پاس می‌کنند. زبان‌آموزشی این رشته نیز ترکی است و دانشجویان با عنوان داروساز فارغ‌التحصیل می‌شوند.

دانشکده داروسازی دانشگاه حاجت تپه از طریق برنامه اراسموس و سیستم آموزشی بولونیا به تبادل دانشجویان با بهترین دانشگاه‌های اروپایی می‌پردازد.

ازجمله امکانات دانشکده داروسازی حاجت تپه می‌توان به 14 آزمایشگاه تحقیقاتی، 4 آزمایشگاه دانشجویی، 3 سالن سخنرانی بزرگ، سالن سمینار، سالن کنفرانس، کتابخانه، موزه دارو، یک هرباریوم، آزمایشگاه ساخت همودیالیز، واحد اطلاعات دارویی و … اشاره نمود.

رشته دندانپزشکی دانشگاه حاجت تپه- تحصیل در ترکیه-atilabors.com

رشته پیراپزشکی دانشگاه حاجت تپه

اغلب رشته‌های پیراپزشکی چون شنوایی‌سنجی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، تغذیه و رژیم‌درمانی و بهبود توسعه کودکان در دانشکده علوم بهداشت ارائه می‌شوند. رشته پرستاری نیز در دانشکده پرستاری و رشته‌هایی چون فیزیوتراپی و توان‌بخشی در دانشکده فیزیوتراپی و توان‌بخشی تدریس می‌شوند.

آموزش رشته شنوایی‌سنجی در دانشگاه حاجت تپه از دهه 1980 آغاز شد. این رشته از سال 2013 به‌صورت یک رشته مجزا در دپارتمان شنوایی‌سنجی دانشکده علوم بهداشت ارائه می‌شود.

رشته گفتاردرمانی از سال 1989 به‌عنوان یکی از گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گروه علوم پزشکی در دانشگاه حاجت تپه ارائه می‌شد؛ اما از سال 2013 به‌صورت یک رشته مجزا در مقطع کارشناسی در دانشکده علوم بهداشت تدریس می‌شود. طول مقطع کارشناسی 4 سال و زبان‌آموزشی نیز ترکی است.

همچنین دپارتمان کاردرمانی دانشکده علوم بهداشت حاجت تپه – به‌عنوان اولین دپارتمان در ترکیه – در سال 2009 افتتاح گردید. دانشجویان این رشته در طول دوران تحصیلی 4 ساله خود، انواع متدهای مؤثر کاردرمانی مانند حرکت تراپی، انیمیشن تراپی، رقص، موزیک تراپی و … را آموزش می‌بینند.

رشته فیزیوتراپی نیز یکی دیگر از رشته‌های پیراپزشکی بوده و دارای دوره تحصیلی 4 ساله می‌باشد. دروس رشته فیزیوتراپی به زبان ترکی تدریس می‌شوند. این رشته در دانشکده فیزیوتراپی و توان‌بخشی دانشگاه حاجت تپه، ارائه می‌گردد. دانشجویان این رشته و سایر رشته‌های دانشکده علوم بهداشت می‌توانند در صورت تمایل تحصیلات خود را تا مقطع دکترا ادامه دهند.

تمامی رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه حاجت تپه در وزارت بهداشت ایران معتبر و مورد تائید می‌باشند.

رشته‌های مهندسی دانشگاه حاجت تپه

دانشکده مهندسی دانشگاه حاجت تپه، در پردیس بی تپه در حومه آنکارا واقع شده است‌. این دانشکده در سال 1971 تأسیس گردید. دانشگاه حاجت تپه در سال 2019 در رشته‌های فنی مهندسی بر طبق سیستم رتبه‌بندی جهانی QS رتبه‌ای بین 450-401 را در میان بهترین دانشگاه‌های جهان به خود اختصاص داده است.

زبان‌آموزشی در دانشکده مهندسی دانشگاه حاجت تپه ترکی و انگلیسی است. تاکنون 14806 نفر از رشته‌های مختلف این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند. در حال حاضر در دانشکده مهندسی دانشگاه حاجت تپه، 5272 دانشجو در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی کارشناسی تا دکتری در حال تحصیل می‌باشند.

دانشکده مهندسی دانشگاه حاجت تپه در رتبه‌بندی وزارت علوم ایران در رده ممتاز قرار گرفته و معتبر و مورد تائید می‌باشد.

دانشکده مهندسی حاجت تپه یک دانشکده بزرگ، با امکانات زیاد و شامل 13 دپارتمان مهندسی به شرح ذیل می‌باشد:

دپارتمان مهندسی برق و الکترونیک، دپارتمان مهندسی عمران، دپارتمان مهندسی ژئوماتیک، دپارتمان مهندسی مکانیک، دپارتمان مهندسی کامپیوتر، دپارتمان مهندسی معدن، دپارتمان مهندسی محیط، دپارتمان مهندسی فیزیک، دپارتمان مهندسی هسته‌ای، دپارتمان مهندسی شیمی، دپارتمان مهندسی ژئولوژی، دپارتمان مهندسی غذا، دپارتمان مهندسی صنایع.

آموزش مهندسی شیمی در دانشگاه حاجت تپه در سال 1971 آغاز شد. دپارتمان مهندسی شیمی، ابتدا به‌عنوان بخشی از دانشکده شیمی شروع به کار نمود و بعدها این دپارتمان به دانشکده مهندسی پیوست.

در حال حاضر 11 پروفسور، 3 دستیار پروفسور، 2 متخصص و 14 دستیار تحقیق امور آموزشی را در این دانشکده بر عهده دارند.

از سال 1997 زبان‌آموزشی در دپارتمان مهندسی شیمی انگلیسی است. این دپارتمان شامل سه بخش تکنولوژی شیمیایی، عملیات پایه و ترمودینامیک و فرآیند و طراحی راکتور می‌باشد. در دپارتمان مهندسی شیمی هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌شوند‌.

دانشکده مهندسی عمران دانشگاه حاجت تپه نیز در سال 1992 افتتاح گردید. از سال 2014 زبان‌آموزشی در تمامی مقاطع دوره مهندسی عمران، انگلیسی می‌باشد. همه رشته‌های مهندسی عمران در این دانشکده در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه شده‌اند و کلیه دوره‌های تحصیلی نیز منطبق با آخرین تغییرات بین‌المللی می‌باشند. ازجمله گرایش‌های مهندسی عمران می‌توان برنامه‌ریزی شهری، ژئوتکنیکال، محیط، علوم مواد و آب و فاضلاب را نام برد.

دوره مهندسی کامپیوتر برای اولین بار در ترکیه توسط دانشگاه حاجت تپه راه‌اندازی شد. دپارتمان مهندسی کامپیوتر دانشکده مهندسی حاجت تپه در سال 1974 و با عنوان مدرسه عالی انفورماتیک تأسیس گردید. پس از سه سال نیز اولین گروه دانشجویان در این مدرسه مشغول به تحصیل شدند.

دپارتمان مهندسی کامپیوتر شامل سه بخش نرم‌افزار کامپیوتر، سخت‌افزار کامپیوتر و علوم کامپیوتر نی باشد.

دانشگاه حاجت تپه دارای مراکز پژوهشی مجهز و آزمایشگاه‌های پیشرفته و بروز می‌باشد. دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند از بورسیه و انواع کمک‌هزینه‌های دانشگاه بهره‌مند گردند.

دپارتمان مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه حاجت تپه در سال 1974 افتتاح گردید. در فوریه سال 2019، این دپارتمان تعداد 2559 فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی و 549 فارغ‌التحصیل نیز در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داشت.

هم‌اکنون 733 دانشجو در مقطع کارشناسی و 296 دانشجو در مقاطع ارشد و دکتری دانشکده مهندسی برق حاجت تپه در حال تحصیل می‌باشند. دانشجویان این دانشگاه مجموعه‌ای از دروس تئوری و عملی را پاس می‌کنند و مواد درسی نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

ازجمله زمینه‌های آموزشی پژوهشی مهندسی برق دانشگاه حاجت تپه می‌توان به سیستم‌های ارتباطات، سیستم‌های کنترلی، فرآیند سیگنال دیجیتال، تکنیک‌های ماکرو ویو و الکترومگنتیک، کامپیوتر و شبکه کامپیوتری، سیستم‌های برقی و مهندسی بیومدیکال و ماشین‌های الکتریکی اشاره نمود.

دانشکده مهندسی محیط دانشگاه حاجت تپه، اولین دوره کارشناسی خود را در سال 2014 شروع نمود. دانشجویان در این دوره مباحثی چون کنترل و آلودگی هوا، مدیریت منابع آب، مدیریت محیط، مدیریت ریسک و … را آموزش می‌بینند. در این دانشکده مقاطع ارشد و دکتری نیز ارائه می‌شوند.

دانشکده مهندسی غذا دانشگاه حاجت تپه نیز در سال 1976 افتتاح گردید و مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری در آن ارائه می‌شوند.

در سایر دپارتمان‌های دانشکده مهندسی حاجت تپه یعنی دپارتمان مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی فیزیک، مهندسی هسته‌ای، مهندسی معدن، مهندسی ژئولوژی و مهندسی ژئوماتیک نیز رشته‌های تحصیلی در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری تدریس می‌شوند.

رشته‌های دانشکده هنرهای زیبا

دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه حاجت تپه، در سال 1982 افتتاح گردید‌. در ابتدای کار رشته‌های گرافیک، نقاشی، سرامیک، شیشه و مجسمه‌سازی در این دانشکده آموزش داده می‌شدند و از سال 1987 رشته‌های طراحی محیطی و معماری داخلی نیز در میان رشته‌های تحصیلی این دانشکده جای گرفتند. دانشکده هنرهای زیبا در حال حاضر شامل پنج دپارتمان به شرح ذیل می‌باشد:

دپارتمان گرافیک، دپارتمان مجسمه‌سازی، دپارتمان نقاشی، دپارتمان طراحی محیطی و معماری داخلی و دپارتمان سرامیک‌.

دانشجویان این دانشکده در طول دوران تحصیل از طریق یادگیری دروس تئوری و عملی، بازدید از انواع مراکز طراحی، سپری نمودن دوره‌های کارآموزی در بهترین دانشگاه‌های طراحی ایتالیا و همچنین از طریق انجام پروژه‌های مختلف مهارت‌های لازم را به بهترین نحو کسب می‌کنند.

رشته‌های هنر و معماری دانشگاه حاجت تپه از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و در سطح جهانی معتبر هستند.

رشته‌های تحصیلی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی

در دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه حاجت تپه، دروس و زبان‌های متنوع و متعددی آموزش داده می‌شوند.

یکی از وجهه‌های خوب دانشکده ادبیات دانشگاه حاجت تپه این است که برخی از رشته‌ها به زبان‌اصلی خود آموزش داده می‌شوند.

به‌عنوان‌مثال زبان و ادبیات آمریکایی، فرانسوی و آلمانی به ترتیب به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و آلمانی تدریس می‌گردند.

تمامی رشته‌های تحصیلی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی چون زبان و ادبیات انگلیسی، گویش‌های انگلیسی، زبان و ادبیات آمریکایی، زبان و ادبیات فرانسه، زبان و ادبیات آلمانی، زبان و ادبیات ترکی مدرن، مدیریت اطلاعات، جامعه‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، فرانسه و آلمانی، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات ترکی و فولکلور ترکی، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ، تاریخ هنر، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند.

رشته‌های تحصیلی دانشکده آموزش

دانشکده آموزش دانشگاه حاجت تپه در سال 1983 راه‌اندازی گردید. در این دانشکده انواع مختلف رشته‌های تحصیلی ارائه می‌شوند. فارغ‌التحصیلان اغلب رشته‌های دانشکده آموزش نیز به‌عنوان دبیر در مدارس و موسسه‌های آموزشی ترکیه مشغول به کار خواهند شد.

در این دانشکده دوره‌هایی چون آموزش علوم اجتماعی و ترکی، ساختار تکنولوژی و آموزش کامپیوتر، آموزش مقدماتی، آموزش زبان‌های خارجی، علوم آموزشی (ارزیابی و اندازه‌گیری آموزشی)، آموزش علوم و ریاضیات (آموزش زیست‌شناسی، آموزش ریاضیات، آموزش شیمی، آموزش فیزیک، آموزش علوم)، آموزش‌های خاص ارائه می‌شوند.

رشته‌های تحصیلی دانشکده اقتصاد و علوم اداری

دانشکده اقتصاد و علوم اداری شامل 8 دپارتمان به شرح ذیل می‌باشد:

دپارتمان مدیریت کسب‌وکار، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان مالی عمومی، دپارتمان علوم مصرف‌کننده، دپارتمان روابط بین‌الملل، دپارتمان علوم سیاسی، دپارتمان کار اجتماعی، دپارتمان سلامت اداری.

اغلب رشته‌های تحصیلی این دانشکده در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری ارائه می‌شوند و زبان‌آموزشی در برخی دوره‌ها انگلیسی است‌‌.

دپارتمان مدیریت کسب‌وکار برای اولین بار در سال 1974 در دانشکده اداری و اجتماعی شروع به کار نمود. پس از تأسیس دانشکده اقتصاد و علوم اداری در سال 1987، دپارتمان مدیریت کسب‌وکار به این دانشکده ملحق شد. از سال 1990 دروس مقطع کارشناسی دپارتمان مدیریت کسب‌وکار به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. در این دپارتمان در حال حاضر بخش‌هایی چون حقوق بازرگانی، مالی و حسابداری، مدیریت تولید و بازاریابی، مدیریت سازمانی، روش‌های کیفی، مدیریت توریسم و رفتار سازمانی آموزش داده می‌شوند.

رشته‌های تحصیلی دانشکده ارتباطات

دانشکده ارتباطات دانشگاه حاجت تپه در سال 2005 راه‌اندازی گردید و در آن رشته‌های رادیو، سینما، تلویزیون و علوم ارتباطات آموزش داده می‌شوند.

در دپارتمان علوم ارتباطات گرایش‌های ارتباطات سیاسی، ارتباطات و علوم سیاسی، ارتباطات پرسنلی، ارتباطات و علوم رفتاری، روش‌های بحث و گفتگو و حقوق ارتباطات ارائه می‌شوند.

رشته‌های تحصیلی مدرسه هنرهای زیبای آنکارا:

مدرسه هنرهای زیبای آنکارا در سال 1936 با هدف عرضه آموزش‌های عالی به موسیقی‌دانان و هنرمندان ترکیه افتتاح گردید. این مدرسه در سال 1982 به دانشگاه حاجت تپه پیوست. در سال 1999 دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حاجت تپه اکستر سمفونی حاجت تپه را دایر نمودند که در حال حاضر در محل مدرسه هنرهای زیبای آنکارا واقع شده است. در حال حاضر در مدرسه هنرهای زیبای حاجت تپه انواع رشته‌ها و دوره‌های هنری برای هنرمندان، کودکان و بزرگسالان برگزار می‌شود.

مدرسه هنرهای زیبا انواع رشته‌های هنری را برای تمام رده‌های سنی از مقطع مبتدی تا کارشناسی ارائه می‌دهد. این مدرسه دارای سه دپارتمان موسیقی، موسیقی‌شناسی و هنرهای تجسمی است.

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مقاله نیز اشاره نمودیم، دانشگاه حاجت تپه دارای دو مدرسه کاربردی نیز می‌باشد که در آن‌ها رشته‌های تکنولوژی کسب‌وکار و زبان‌های خارجی تدریس می‌شوند.

در مدرسه تکنولوژی حرفه‌ای رشته مهندسی صنایع تولیدات چوب تدریس می‌گردد. این مدرسه در سال 1973 با هدف انجام تحقیقات و اجرای پروژه‌های مربوط به صنایع مبلمان و تولیدات چوبی راه‌اندازی گردید.

رشته‌های تحصیلی دانشکده علوم:

دانشکده علوم دانشگاه حاجت تپه در سال 1963 با عنوان دانشکده دوم علوم پزشکی و بهداشت دانشگاه آنکارا راه‌اندازی شد. سپس در سال 1965 مدرسه علوم حرفه‌ای که مشتمل بر رشته‌های ریاضیات، زیست‌شناسی و آمار بود تأسیس شد و بالاخره در سال 1967 به دنبال انتقال دانشکده پزشکی و علوم بهداشت دانشگاه حاجت تپه به محل کنونی این دانشکده در فعالیت دانشکده علوم دانشگاه حاجت تپه رسماً شروع شد‌.

دانشکده علوم دانشگاه حاجت تپه متشکل از پنج دپارتمان به شرح ذیل می‌باشد:

دپارتمان ریاضیات، دپارتمان شیمی، دپارتمان آمار، دپارتمان زیست‌شناسی، دپارتمان علوم طبیعی.

دپارتمان زیست‌شناسی شامل 4 بخش زیست جانوری، زیست گیاهی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی و زیست‌شناسی عمومی می‌باشد.

دپارتمان شیمی نیز در سال 1992 از دانشکده مهندسی جدا شد و به دانشکده علوم پیوست. شیمی پلیمر و شیمی نظری دو شاخه اصلی دپارتمان شیمی، می‌باشند. دپارتمان آمار نیز در سال 1992 افتتاح گردید. تئوری احتمال و فرآیندها، مدیریت ریسک و سیستم‌های اطلاعات آماری ازجمله شاخه‌های اصلی دپارتمان آمار می‌باشند.

دپارتمان علوم طبیعی نیز در سال 2002 تأسیس گردید.

شهریه دانشگاه حاجت تپه- تحصیل در ترکیه-atilabors.com

نحوه اخذ بورسیه از دانشگاه حاجت تپه

در دانشگاه حاجت تپه انواع بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌ها به دانشجویان واجد شرایط مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد. این بورسیه‌ها ممکن است کل هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجو را در بر گرفته و یا درصدی از این هزینه‌ها را پوشش دهد. دانشجویان بایستی جهت اطلاع از شرایط و زمان اعطای بورسیه به مرکز دانشجویی دانشگاه مراجعه نموده و سپس در زمان تعیین شده فرم درخواست بورسیه را تکمیل و منتظر نتیجه شوند.

برای اعطای بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی معیارهایی چون نمرات آزمون‌های ورودی، معدل مقطع تحصیلی قبلی، نمرات و عملکرد دانشجو در حین تحصیل در نظر گرفته می‌شود.

همچنین در دانشگاه حاجت تپه به دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری نیز برحسب رشته تحصیلی و نوع و زمینه تحقیق، بورسیه‌های تحقیقاتی اعطا می‌گردد.

همچنین مراکز خصوصی بورسیه در خارج از دانشگاه نیز برحسب شرایط سنی و تحصیلی دانشجویان یک سری بورسیه‌هایی را به آنان ارائه پی کنند. دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند به این مؤسسات مراجعه و در صورت تطابق با معیارها و شرایط تعیین شده بورسیه درخواستی را اخذ نمایند.

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه یکی از دانشگاه‌های دولتی و برجسته کشور ترکیه می‌باشد. داوطلبان برای ورود به دانشگاه و اخذ پذیرش باید در آزمون YOS دانشگاه شرکت کرده و حداقل نمره قبولی را کسب نمایند. دانشجویان بین‌المللی نیز جهت تحصیل در رشته‌های انگلیسی‌زبان دانشگاه حاجت تپه باید در آزمون بین‌المللی SAT شرکت و حداقل نمره قبولی یعنی 1200 را کسب نمایند.

آزمون SAT آزمونی استاندارد جهت پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها است که به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و شامل سؤالات ریاضیات، نگارش و درک مطلب می‌باشد. سقف نمره این آزمون 1600 می‌باشد و همان‌طور که در بخش قبل ذکر نمودیم متقاضیان جهت اخذ پذیرش در دانشگاه حاجت تپه بایستی حداقل نمره 1200 را در این آزمون کسب نمایند.

جهت اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه حاجت تپه نیز باید در آزمون ALES شرکت و نمره حدنصاب را کسب نمایید. در این آزمون داوطلبان به سؤالات دو بخش ریاضیات و زبان ترکی پاسخ می‌دهند. آزمون آیلس معمولاً در دانشگاه حاجت تپه سالی دو بار برگزار می‌گردد.

همچنین امکان اخذ پذیرش در دانشگاه حاجت تپه از طریق ارائه سوابق و مدارک تحصیلی به دانشگاه نیز وجود دارد. هرچند که احتمال اخذ پذیرش به این روش پایین است. یکی از شرایط اصلی برای استفاده از این روش متقاضی باید دارای حداقل معدل 18 و نمرات بالا در دروس تحصیلی مقطع قبلی داشته باشد.

با توجه به موارد مذکور در قسمت فوق دانشجویان بومی ترکیه برای اخذ پذیرش در دانشگاه حاجت تپه باید در آزمون YOS این دانشگاه شرکت و دانشجویان بین‌المللی نیز باید آزمون SAT را پشت سر بگذارند.

پس از کسب حداقل نمره قبولی در یکی از آزمون‌های SAT و یا YOS، متقاضیان بایستی مدارک موردنیاز جهت پذیرش را به‌طور کامل تهیه و به دانشگاه حاجت تپه ارائه دهند.

مدارک موردنیاز جهت درخواست پذیرش در دانشگاه حاجت تپه

یک. تکمیل فرم درخواست پذیرش

دو. ترجمه رسمی مدرک دیپلم و پیش‌دانشگاهی و همچنین ریزنمرات مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی به زبان انگلیسی و یا ترکی.

سه. ارائه مدرک زبان تافل و یا آیلتس.

چهار. شرکت در یکی از آزمون‌های YOS و یا SAT و کسب نمره حدنصاب.

پنج. فیش واریز هزینه درخواست پذیرش.

پس از اخذ پذیرش در دانشگاه نیز بایستی سریعاً مراحل اخذ ویزای تحصیلی را شروع نمایید.

جهت اخذ ویزای تحصیلی بایستی با در دست داشتن مدارک موردنیاز به محل کنسولگری ترکیه مراجعه نمایید.

مدارک ضروری برای اخذ ویزای تحصیلی:

یک. تکمیل فرم درخواست ویزا در کنسولگری

دو. اصل و کپی پاسپورت و شناسنامه

سه. نامه پذیرش دانشگاه

چهار. عکس

پنج. نامه تمکن مالی جهت اثبات توان مالی دانشجو در طول دوران تحصیل.

شش. پرداخت هزینه‌های مربوط به پروسه اخذ ویزا و ارائه آن به کنسولگری.

ویزای تحصیلی شما به‌احتمال‌قوی در عرض سه هفته صادر خواهد گردید.

امکانات دانشگاه حاجت تپه

این دانشگاه امکانات آموزشی، پژوهشی، تفریحی و ورزشی متنوعی را برای دانشجویان خود در نظر گرفته است.

ازجمله امکانات دانشگاه حاجت تپه می‌توان به آزمایشگاه‌های پیشرفته و مجهز، مراکز تحقیقاتی پژوهشی، انواع امکانات ورزشی چون استخر، سالن‌های ورزشی مجهز، استادیوم زمین بسکتبال و فوتبال، همچنین کتابخانه مرکزی، کتابخانه علوم پزشکی، شعبه‌های بانک‌های مختلف، رستوران و کافی‌شاپ، اداره پست، مرکز بهداشت، بیمارستان‌های بزرگ و مجهز، مجتمع‌های خوابگاهی مجهز به انواع امکانات و با ظرفیت اسکان بالا، گالری‌های هنری و معماری و بسیاری دیگر اشاره نمود.

دانشگاه دارای دو پردیس می‌باشد. پردیس اصلی در داخل آنکارا و منطقه قدیمی آن قرار دارد و پردیس دوم یا همان «پردیس بی تپه» نیز در خارج از شهر آنکارا و در فاصله 13 کیلومتری از آن واقع شده است. پردیس بی تپه دارای یک فضای سبز زیبا و بسیار بزرگ می‌باشد که در آن برای دانشجویان مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در نظر گرفته شده است. دانشجویان در کنار ورزش می‌توانند از فضای زیبا و دلپذیر این جنگل مصنوعی استفاده برده و لحظات مفرحی را تجربه کنند.

کتابخانه‌های متنوع دانشگاه حاجت تپه نیز چون کتابخانه پردیس بی تپه، کتابخانه علوم پزشکی، کتابخانه مدرسه‌های عالی دانشگاه حاجت تپه و کتابخانه مرکز موسیقی همه توسط یک سیستم مرکزی هماهنگ مدیریت می‌شوند و شامل بیش از 350 هزار جلد کتاب، فیلم و فایل‌های آموزشی و الکترونیکی در موضوعات و زمینه‌های مختلف می‌باشند.

همچنین دانشجویان دانشگاه حاجت تپه می‌توانند در بیش از 140 تیم و گروه دانشجویی این دانشگاه عضو شده و در زمینه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی فعالیت کنند. تمامی این جوامع دانشجویی تحت نظر دپارتمان امور فرهنگی دانشگاه فعالیت می‌کنند. دانشجویان می‌توانند برحسب علاقه و استعدادهای خود در گروه‌های رقص، تیم‌های ورزشی، برگزاری نمایشگاه، کنسرت و … مشارکت و فعالیت داشته باشند.

همچنین در مرکز آموزش موسیقی دانشگاه برای دانشجویان دوره‌های آموزش موسیقی برگزار می‌گردد.

هر دو پردیس دانشگاهی مجهز به خوابگاه، مرکز بهداشت، امکانات ورزشی، کتابخانه، کافی‌شاپ و … است.

دانشگاه حاجت تپه در زمینه خدمات پزشکی نیز دارای امکانات بسیار خوبی است. هر دو پردیس دانشگاه دارای مرکز بهداشت مجهزی هستند. این مراکز دارای پزشک، دندانپزشک، پرستار، رادیولوژیست، فیزیوتراپیست، آزمایشگاه‌های مجهز و پیشرفته، خدمات اورژانس 24 ساعته و … می‌باشند. دانشجویان در صورت نیاز می‌توانند از انواع خدمات پزشکی این مراکز استفاده کنند. از سال 2012 خدمات فیزیولوژی این مراکز به عهده دانشجویان می‌باشد.

بیمارستان‌های دانشگاه حاجت تپه مجهز و با ظرفیت 1100 تخت می‌باشند و شامل 114 کلینیک تخصصی می‌باشند. در این بیمارستان‌ها نیز انواع خدمات پزشکی و درمانی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌گردند. همچنین برای دانشجویان ورودی به مدت یک سال بیمه خدمات درمانی صادر می‌شود.

همچنین دانشجویان حاجت تپه می‌توانند در انواع رشته‌های ورزشی چون فوتبال آمریکایی، کشتی، جودو، بدمینتون، والیبال، بسکتبال، شنا، واترپلو، هندبال و تنیس روی میز که برای هر یک سالن‌های ورزشی مجزا و امکانات مدرن در نظر گرفته شده فعالیت نمایند.

رشته پیراپزشکی دانشگاه حاجت تپه- تحصیل در ترکیه-atilabors.com

خوابگاه‌ها و هزینه‌های تحصیلی دانشگاه حاجت تپه

دانشگاه حاجت تپه در هر دو پردیس اصلی و بی تپه دارای خوابگاه‌ها و مجتمع‌های اقامتی متعددی است. پردیس بی تپه در حومه شهر آنکارا، دارای مجتمع‌های خوابگاهی مدرن و مجهز با ظرفیت اسکان 3470 دانشجو می‌باشد. همچنین دانشجویان می‌توانند از خانه‌های دانشجویی با ظرفیت اسکان 1900 دانشجو و دو خوابگاه خصوصی و مدرن با ظرفیت کل 1350 نفر در پردیس بی تپه استفاده کنند.

در پردیس داخل شهر مجتمع‌های خوابگاهی با تعداد 292 اتاق واقع شده‌اند. دانشجویانی که مایل به اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی نیستند می‌توانند در خوابگاه‌های خصوصی اطراف دانشگاه اقامت کنند. این خوابگاه‌ها مدرن و مجهز به انواع امکانات بوده و هر مجتمع ظرفیت اسکان 50 تا 100 دانشجو را دارد.

شهریه ماهانه خوابگاه‌های دانشگاه حاجت تپه 205 الی 310 لیر می‌باشد. دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند در مرکز شهر آنکارا آپارتمان‌های کوچک تک خوابه را با قیمت‌های مناسب اجاره کنند.

شهریه‌های تحصیلی دانشگاه حاجت تپه نیز بستگی شدیدی به رشته و مقطع تحصیلی دانشجو دارد. شهریه‌های دانشگاه حاجت تپه در سال 2019 -2020 برای یک سال تحصیلی به شرح ذیل می‌باشند:

  • دانشکده پزشکی: 46632 لیر ترک
  • دانشکده دندانپزشکی و داروسازی: 16821 لیر ترک
  • دانشکده مهندسی: 9171 لیر ترک
  • دانشکده هنرهای زیبا: 11544 لیر ترک
  • دانشکده علوم: 7686 لیر ترک
  • دانشکده حقوق: 6930 لیر ترک
  • دانشکده پرستاری: 6159 لیر ترک
  • دانشکده اقتصاد و علوم اداری: 6930 لیر ترک
  • دانشکده‌های علوم بهداشت، آموزش، ادبیات و علوم ورزشی: 6159 لیر ترک
  • مدارس حرفه‌ای حاجت تپه: 4617 لیر ترک
  • مدرسه هنرهای زیبای آنکارا: 25605 لیر ترک

رشته‌های تحصیلی دانشگاه حاجت تپه که قابل ارائه به زبان‌های خارجی (زبان‌های غیر ترک) می‌باشند:

دانشگاه حاجت تپه یکی از دانشگاه‌های برجسته ترکیه و ازنظر سطح علمی دارای رتبه‌های جهانی خوبی است. در این دانشگاه رشته‌های تحصیلی متنوعی ارائه می‌شوند. زبان‌آموزشی دانشگاه حاجت تپه انگلیسی می‌باشد. هرچند دوره‌های بسیاری هم در این دانشگاه به زبان ترکی آموزش داده می‌شوند. برخی دوره‌های آموزشی دانشگاه حاجت تپه به زبان آلمانی و فرانسه نیز تدریس می‌شوند. در این بخش برخی رشته‌ها و دوره‌های دانشگاه حاجت تپه را که به زبان‌های خارجی نیز تدریس می‌شوند معرفی می‌نماییم.

رشته‌ها و دوره‌های زبان آلمانی در دانشگاه حاجت تپه: ازجمله این دوره‌ها می‌توان آموزش زیست‌شناسی، آموزش زبان آلمانی، آموزش شیمی، آموزش فیزیک، آموزش ریاضیات، مترجمی زبان آلمانی، زبان و ادبیات آلمانی را نام برد.

دوره‌های زبان انگلیسی در دانشگاه حاجت تپه

در دانشگاه حاجت تپه دوره‌های بسیاری به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. ازجمله این دوره‌ها، دانشکده‌ها و دپارتمان ها می‌توان پزشکی، آنتروپولوژی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات آمریکایی، مدیریت اطلاعات، مترجمی زبان انگلیسی، زبان‌شناسی انگلیسی، فیزیوتراپی و توان‌بخشی، تغذیه و رژیم‌درمانی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی محیط، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع، مهندسی ژئوماتیک، مهندسی فیزیک، مهندسی غذا، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی ژئولوژی، مهندسی مکانیک، مهندسی معدن، مهندسی هسته‌ای، پرستاری، مدیریت کسب‌وکار، حقوق، اقتصاد، علوم سیاسی و اداری، مالی عمومی، روابط بین‌الملل، آموزش زبان انگلیسی، شیمی، ریاضیات، آمار، دپارتمان ورزش و واحد هماهنگی دوره‌های انتخابی را نام برد.

نکته: برخی از دوره‌های مذکور در بخش فوق فقط به زبان انگلیسی و برخی نیز به زبان ترکی و انگلیسی برگزار می‌شوند.

رنکینگ دانشگاه حاجت تپه- تحصیل در ترکیه-atilabors.com

دوره‌های زبان فرانسوی در دانشگاه حاجت تپه

در دانشگاه حاجت تپه برخی رشته‌ها و دوره‌ها نیز به زبان فرانسه ارائه می‌شوند. ازجمله آنان می‌توان زبان و ادبیات فرانسه، مترجمی زبان فرانسه و آموزش زبان فرانسه را نام برد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *