تحصیل در ترکیه, دانشگاه ها

دانشگاه چکوروا ترکیه

دانشگاه چکوروا-آتیلا بورس-atilabors.com

آنچه در این مقاله خواهید خواند

دانشگاه چکوروا ترکیه

دانشگاه چکوروا ترکیه (Cukurova Universitesi) یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های تحصیلات تکمیلی ترکیه می‌باشد که در شهر آدانا واقع شده است. این دانشگاه دولتی در سال 1973 تأسیس و توسط مجمع آموزش عالی ترکیه (YOK) به رسمیت شناخته شد.

دانشجویان جهت پذیرش در دانشگاه چکوروا (چکوروا Universitesi) بایستی در آزمون ورودی آن شرکت کنند. این دانشگاه مورد تائید وزارت علوم ایران است.

دانشگاه چکوروا-آتیلا بورس-atilabors.com

تاریخچه دانشگاه چکوروا ترکیه

هسته اولیه دانشگاه چکوروا ترکیه را دانشکده کشاورزی دانشگاه آنکارا و دانشکده پزشکی دانشگاه آتاتورک تشکیل دادند. این دو دانشکده در سال 1973 با یکدیگر ادغام شده و دانشگاه چکوروا را پایه‌گذاری نمودند. پس از مدتی دانشکده‌های مهندسی، علوم پایه و علوم اداری نیز به این مجموعه اضافه و دانشگاه چکوروا درمجموع دارای 5 دانشکده شد.

در سال 1982 با ادغام دانشکده علوم اداری و دپارتمان اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه چکوروا تأسیس شد. همچنین دانشکده علوم پایه نیز به دانشکده علوم و ادبیات تبدیل شد.

پس از مدتی دانشکده مهندسی و آکادمی مهندسی و علوم اداری و تجاری آدانا با یکدیگر ادغام شده و دانشکده مهندسی و معماری را به وجود آوردند. کالج زبان‌های خارجی مرسین و هاتای نیز به یکدیگر ملحق شدند و بدین ترتیب دانشکده تربیت‌معلم به وجود آمد.

نکته جالب این‌که در سال 1992 دانشگاه چکوروا زمینه و شرایط تشکیل سه دانشگاه دیگر، یعنی دانشگاه مرسین، دانشگاه ‌هاتای و دانشگاه Sutcu Imam را به وجود آورد. به‌نحوی‌که چند کالج و یک مرکز تحقیقاتی دانشگاه چکوروا به این دانشگاه‌ها منتقل شدند.

اما این دانشگاه با گذر زمان بازهم توسعه یافت و بخش‌های بسیاری به آن اضافه شدند. دانشگاه چکوروا ترکیه در حال حاضر دارای 10 دانشکده، 7 مدرسه فنی و حرفه‌ای، 3 کالج، 3 مؤسسه و 20 مرکز کاربردی پژوهشی است.

دانشگاه چکوروا ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

پردیس دانشگاه چکوروا ترکیه

پردیس دانشگاه چکوروا Balcali نام دارد. پردیس Balcali دارای مساحت تقریبی 20 کیلومترمربع بوده و در شرق دریاچه سیهان واقع شده است.

پردیس Balcali ساختمان‌های اداری و آموزشی، انواع آزمایشگاه‌های مجهز در زمینه‌های مختلف علمی، کتابخانه مرکزی دانشگاه، کافه‌تریا، امکانات ورزشی، خوابگاه‌های کادر علمی و دانشجویان، بیمارستان و … را در خود جای داده است.

دانشجویان می‌توانند برای جابجایی در محوطه داخل و خارج دانشگاه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

رنک دانشگاه چکوروا ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه چکوروا ترکیه

در حال حاضر بیش از 4000 دانشجو در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری این دانشگاه تحصیل می‌کنند. دانشگاه چکوروا همچنین دارای 1903 نفر کادر علمی است.

برخی از دانشکده‌های دانشگاه چکوروا عبارت‌اند از:

  • دانشکده دندانپزشکی
  • دانشکده پزشکی
  • دانشکده علوم بهداشتی
  • دانشکده داروسازی
  • دانشکده دامپزشکی سیهان
  • دانشکده هنرهای زیبا
  • دانشکده الهیات
  • دانشکده ارتباطات
  • دانشکده مهندسی سیهان
  • دانشکده مهندسی
  • دانشکده شیلات
  • دانشکده تربیت‌بدنی
  • دانشکده علوم انسانی
  • دانشکده علوم و حروف
  • دانشکده کشاورزی
  • دانشکده معماری
  • دانشکده مدیریت بازرگانی کازان
  • دانشکده حقوق

در دانشگاه چکوروا رشته‌هایی چون ریاضی، فیزیک، شیمی، زبان‌های خارجی، حقوق، زمین‌شناسی، مهندسی، پزشکی، مامایی، پرستاری، بیولوژی، موسیقی و … تدریس می‌شوند.

شهریه دانشگاه چکوروا ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

آموزش در دانشگاه چکوروا ترکیه

در این دانشگاه (به‌جز مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند)، تقریباً تمام رشته‌های تحصیلی به زبان ترکی آموزش داده می‌شوند. همچنین برای دانشجویان دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه چکوروا دوره‌های اجباری زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

تحصیل در ترکیه

برای رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی، معماری، زمین‌شناسی، مهندسی عمران، صنایع و نساجی شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی اختیاری است.

دانشجویان تمامی رشته‌ها می‌توانند در صورت علاقه در کلاس‌های زبان انگلیسی، آلمانی و فرانسه مؤسسه زبان خود دانشگاه شرکت نمایند.

در حالت کلی زبان‌آموزشی دانشگاه چکوروا ترکی استانبولی بوده و دانشجویان باید به این زبان کاملاً مسلط باشند.

امکانات مختلف دانشگاه چکوروا ترکیه

این دانشگاه در زمینه‌های علمی، فرهنگی، رفاهی و ورزشی دارای امکانات و خدمات بسیاری است.

سالن‌های بدن‌سازی، سالن‌های ورزشی سرپوشیده، پاتیناژ، استخرهای روباز و سرپوشیده، زمین‌های والیبال، فوتبال، بسکتبال، تنیس، مرکز آموزش سوارکاری ÇUAŞK (که این مرکز قابل‌استفاده برای تمام دانشجویان و کارکنان بوده و امور مربوط به آموزش، نگهداری و مدیریت آن توسط خود دانشجویان انجام می‌شوند) و … ازجمله امکانات ورزشی دانشگاه چکوروا می‌باشند.

دانشگاه چکوروا در زمینه های فرهنگی و اجتماعی نیز امکانات و خدمات بسیاری را شامل نمایش تئاتر و فیلم، اجرای انواع کنسرت ها و … به دانشجویان ارائه می کند. بعلاوه دانشجویان می‌توانند با عضویت در انواع انجمن های دانشگاه در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری، علمی و.‌.. فعالیت نموده و مهارت های فردی و اجتماعی خود را جهت حضور فعال و مؤثر در جامعه و محیط کار تقویت نمایند.

ازجمله امکانات بسیار خوب دانشگاه چکوروا می توان به کتابخانه بسیار غنی و مجهز آن اشاره نمود که دارای 130 هزار جلد کتاب و 65 هزار مجله در زمینه های مختلف و حتی برخی آثار خطی می‌باشد.

رنکینگ (رتبه بندی) دانشگاه چکوروا ترکیه

این دانشگاه در میان بهترین دانشگاه‌های جهان رتبه 932، در میان بهترین دانشگاه‌های آسیا رتبه 146 و در میان بهترین دانشگاه‌های ترکیه رتبه 10 را به خود اختصاص داده و در زمینه های کشاورزی و فیزیک نیز به ترتیب دارای رنک 185 و 226 است.

همچنین مدرک دانشگاه چکوروا در وزارت علوم ایران معتبر بوده و در رتبه بندی این وزارت در رده متوسط قرار می گیرد.

با توجه به موارد فوق می توان گفت که دانشگاه چکوروا گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در کشور ترکیه می‌باشد.

دانشکده های دانشگاه چکوروا ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

نحوه أخذ پذیرش در دانشگاه چکوروا ترکیه

جهت تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه باید در آزمون YOS شرکت و حداقل نمره قبولی را کسب نمایید و جهت أخذ پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری نیز لازم است آزمون ALES را پشت سر بگذارید.

از آنجاییکه زبان‌آموزشی دانشگاه چکوروا ترکی می‌باشد باید جهت ورود به این دانشگاه مدرک زبان TOMER را نیز ارائه داده و یا در دوره‌های آموزش زبان ترکی خود دانشگاه شرکت کنید.

برای رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند دانشجو باید مدرک تافل یا آیلتس داشته باشد.

سوابق کامل تحصیلی و ریز نمراتتان را نیز باید به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه و به دانشگاه ارسال کنید. در صورت پذیرش نیز باید مراحل أخذ ویزای تحصیلی و اجازه اقامت را طی نموده و این مدارک را در اسرع وقت به دانشگاه ارائه دهید.

نکته مهم: از زمان أخذ پذیرش در دانشگاه، فقط به مدت 30 روز فرصت دارید که ویزای تحصیلی و اجازه اقامت خود را به دانشگاه تحویل دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *