تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه-atilabors.com-شرکت مهاجرتی آتیلا بورس

آنچه در این مقاله خواهید خواند

هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

 هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است. بعلاوه، دولت با ارائه بورسیه ترکیه تحصیل در این کشور را بسیار آسان ساخته است. همچنین، شرایط سنی تحصیل در ترکیه نیز سختگیرانه نیست. این موضوع باعث شده تا ترکیه به یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شود.

در این مطلب می‌خواهیم به صورت کامل درباره هزینه‌های تحصیل در ترکیه توضیح دهیم، از هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه گرفته تا سایر رشته‌ها مثل دندانپزشکی، داروسازی و غیره. پس با آتیلا بورس همراه باشید.

تحصیل در ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com-مهاجرت به ترکیه و ویزا

مقدمه: آیا هزینه تحصیل در ترکیه به صرفه است؟

یکی از مهمترین سوالات افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند این است که هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هزینه تحصیل در ترکیه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. مثل سبک زندگی دانشجو، شهر محل تحصیل، دانشگاه محل تحصیل، رشته، مقطع تحصیلی و …

تمام افرادی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند باید یک روال مشخصی را طی کنند که شامل هزینه های مختلفی می‌شود. به عنوان مثال، ابتدا باید دانشگاه مورد نظر را انتخاب نموده و پس از بررسی تمام جوانب مدارک خود را ترجمه نمایید. سپس در آزمون ورودی دانشگاه مورد نظر شرکت کرده و منتظر پذیرش نهایی باشید. تمام این مراحل می‌تواند برایتان هزینه‌بر باشد؛ پس هزینه تحصیل در ترکیه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد.

هزینه تحصیل در ترکیه در دانشگاه دولتی یا خصوصی؟

همانند تمام کشورهای دیگر در ترکیه نیز مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به 2 دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. بدون شک هزینه تحصیل در مراکز خصوصی نسبت به مراکز دولتی بیشتر خواهد بود. بنابراین، قبل از هر نوع اقدامی باید امکانات و هزینه تحصیل در هر دانشگاه یا مرکز آموزشی را با یکدیگر مقایسه نمایید.

اما به طور کلی می‌توان گفت که هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورها کمتر است. به ویژه هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه، داروسازی، زبان انگلیسی و بسیاری از رشته های پرطرفدار دیگر در ترکیه نه تنها پذیرش راحت‌تری دارند بلکه از شهریه کمتری نیز برخوردار است.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه از رتبه علمی بالا و شهریه بسیار کمی برخوردار هستند که از جمله قدیمی‌ترین و برترین دانشگاه‌های این کشور می توان به دانشگاه استانبول [istanbul.edu] ( رتبه جهانی 1435) و دانشگاه چانکایا [cankaya] ( رتبه جهانی 401) اشاره کرد.

بررسی هزینه تحصیل در ترکیه رشته پزشکی

پزشکی یکی از جذاب‌ترین رشته‌های دانشگاهی در ترکیه است که هر ساله نظر دانشجویان بین الملل زیادی را به خود جلب می‌کند. اولین نکته‌ای که راجع به هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه می‌توان به آن اشاره کرد نوع دانشگاه [دولتی یا خصوصی بودن]، نوع ورود [با آزمون یا بدون آزمون] و نوع تدریس، تاثیر زیادی روی هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه دارند.

تحصیل در ترکیه رشته پزشکی-آتیلا بورس-atilabors.com

هزینه تحصیل در ترکیه و نقش زبان در آن!

در دانشگاه‌ها و مدارس ترکیه به دو زبان انگلیسی یا ترکی تدریس می‌شود که هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه یا سایر رشته‌ها به زبان انگلیسی بیشتر از هزینه تحصیل به زبان ترکی است؛ اما به طور معمول هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه در دانشگاه‌های دولتی این کشور حدود 240 تا 1500 دلار در سال است، بنابراین، هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه مقدار ثابتی نیست.

رشتههزینه دانشگاه دولتیهزینه دانشگاه خصوصی
تحصیل پزشکی در ترکیه240 تا 1500 دلار در سال

برای تحصیل در ترکیه می‌توانید از طریق آزمون یوس یا آزمون سات اقدام کنید. البته آزمون سات را تمام دانشگاه‌های ترکیه پذیرش ندارند. به همین دلیل آزمون یوس گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

هزینه تحصیل در ترکیه با آزمون یوس به رتبه شما بستگی خواهد داشت. به عبارتی آزمون یوس همانند ماراتن کنکور است که هر ساله در ایران هم برگزار می‌شود.

آزمون یوس همانند کنکور دو بار در سال برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند در هر کدام از این دو نوبت شرکت کنند، اگر در این آزمون رتبه خوبی کسب کنید می‌توانید در بهترین دانشگاه‌های پزشکی ترکبه تحصیل کنید.

هزینه تحصیل در ترکیه با آزمون یوس نیز به رتبه شما بستگی دارد. البته رقابت شدیدی برای پذیرش رشته‌های تاپ مثل پزشکی در ترکیه هم وجود دارد؛ به همین دلیل برای قبولی در این آزمون باید تلاش کنید.

هزینه تحصیل در ترکیه رشته دندانپزشکی

شما چه در رشته دندانپزشکی دولتی در ترکیه تحصیل کنید یا دندانپزشکی خصوصی هزینه تحصیل شما بسیار بالا خواهد بود. به طوری که هزینه تحصیل در ترکیه دندانپزشکی در دانشگاه ملی بین 20 هزار تا 70 هزار لیر است که البته با توجه به نوع دانشگاه متفاوت خواهد بود و می‌تواند بیشتر باشد.

با این حال، اگر نگران هزینه تحصیل در ترکیه دندانپزشکی هستید می‌توانید از طریق بورسیه تحصیلی ترکیه اقدام کنید. به کمک بورسیه دندانپزشکی هزینه تحصیل در ترکیه دندانپزشکی برای شما بسیار کمتر خواهد شد.

همچنین می‌توانید برای کاهش هزینه تحصیل در ترکیه با ازمون یوس نیز اقدام کنید و پس از کسب رتبه بالا دانشگاه‌های دولتی را انتخاب کنید.

دانشگاه‌های دولتی نسبت به دانشگاه خصوصی دارای هزینه تحصیل کمتری خواهند بود. البته به خاطر داشته باشید که باید به زبان انگلیسی یا ترکی مسلط باشید. هزینه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی نسبت به هزینه تحصیل در ترکیه به زبان ترکی متفاوت است.

تحصیل در ترکیه رشته دندانپزشکی-آتیلا بورس-atilabors.com

بررسی هزینه تحصیل در ترکیه رشته داروسازی

داروسازی نیز یکی دیگر از رشته‌های پرمتقاضی دانشگاه‌های ترکیه است؛ این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است. داروسازی به علم تولید دارو و همچنین توزیع آن در بین بیماران گفته می‌شود.

این رشته در بین دانشجویان بین‌المللی و به ویژه دانشجویان ایرانی متقاضیان زیادی دارد. هزینه تحصیل در ترکیه داروسازی نسبت به هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه یا هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه کمتر است و طول دوره آن نیز معمولا 5 سال طول خواهد کشید.

افرادی که می خواهند در این رشته نیز تحصیل نمایند ضروری است که به زبان ترکی و انگلیسی مسلط باشند. هزینه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی نسبت به زبان ترکی بیشتر خواهد بود.

هزینه تحصیل در ترکیه داروسازی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها نحوه زندگی دانشجو است؛ به عبارتی اگر محل زندگی دانشجو از دانشگاه خیلی دور باشد باید روزانه مسافت طولانی را طی کند که هزینه رفت و آمد را به همراه خواهد داشت. بنابراین، هزینه تحصیل در ترکیه داروسازی متغیر خواهد بود.

تحصیل در ترکیه رشته داروسازی-atilabors.com-آتیلا بورس

بررسی هزینه تحصیل در ترکیه مقطع دبیرستان

تحصیل دبیرستان در ترکیه شامل یک دوره 4 ساله است. به دلیل کیفیت آموزشی بالای مدارس ترکیه، تحصیل در مقطع دبیرستان برای دانش آموزان ایرانی و به ویژه پسران زیر 18 سال گزینه ایده آلی محسوب می‌شود.

برای تحصیل در ترکیه در مقطع دبیرستان می‌توان از طریق بورسیه تحصیلی اقدام کرد. زمان شروع مقاطع تحصیلی در این کشور از اواسط ماه سپتامبر است و تا اواسط ماه ژوئن ادامه می‌یابد.

هزینه تحصیل دبیرستان در ترکیه نیز با توجه به نوع مدارس ( دولتی، خصوصی، شبانه روزی یا بین الملل)، امکانات، سرویس و فاصله از محل سکونت متفاوت خواهد بود؛ اما به طور کلی، تحصیل در دبیرستان‌های دولتی نسبتا رایگان است و برای دانش آموزان بین الملل نیز هزینه بسیار کمی به همراه خواهد داشت.

برای دانش آموزانی که پس از تحصیل در دبیرستان ترکیه قصد بازگشت به ایران را دارند تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه گزینه ایده آلی خواهد بود. بعلاوه، مدارس بین‌المللی زیادی در ترکیه وجود دارد. این مدارس مخصوص آن دسته از دانش آموزانی است که قصد مهاجرت به خارج از کشور ترکیه را دارند.

مظنه شهریه‌ها در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه دبیرستان با توجه به نوع مدارس متفاوت است دانش اموزان باید با توجه به نوع مدرسه سالانه شهریه‌های متفاوتی بپردازند که در ادامه میزان شهریه هر مدرسه توضیح داده شده است.

در رابطه با هزینه تحصیل در ترکیه دبیرستان برای دبیرستان دولتی به طور میانگین 2 الی 5 هزار لیر است. هزینه تحصیل در ترکیه به تومان به نرخ روز محاسبه خواهد شد. با تبدیل آن به تومان می‌توانید محاسبه کنید که برای تحصیل در هر مدرسه چقدر شهریه باید بپردازید.

همچنین، هزینه تحصیل در ترکیه دبیرستان برای دبیرستان خصوصی به طور میانگین 50 هزار لیر چنانچه دانش آموزی بخواهد در دبیرستان بین المللی ترکیه تحصیل کند باید سالانه به طور میانگین 7 الی 8 هزار لیر شهریه بپردازد.

در رابطه با هزینه تحصیل در ترکیه دبیرستان برای دبیرستان‌های شبانه روزی نیز از 30 هزار دلار شروع می‌شود و با توجه به میزان امکانات شهریه متفاوت خواهد بود.

ایرانیانی که قصد ادامه تحصیل در دبیرستان‌های شبانه روزی ترکیه را داشته باشند نیازی به اخذ اقامت ترکیه نخواهند داشت. در کل هزینه زندگی در ترکیه با توجه به نوسانات ارز متفاوت خواهد بود. به همین دلیل در رابطه با هزینه تحصیل در ترکیه به تومان نمی‌توان قیمت ثابتی را در نظر گرفت.

شرایط سنی تحصیل در ترکیه

آموزش رسمی در ترکیه از سن 5 سالگی شروع می‌شود. دوره اول ابتدایی (یک دوره 4 ساله)، دوره دوم ابتدایی (دوره 4 ساله) و دوره دبیرستان نیز 4 ساله خواهد بود.

در رابطه با شرایط سنی تحصیل در ترکیه آموزش دوره اول ابتدایی از سن 5 سالگی آغاز می‌شود و تا سن 9 سالگی ادامه می‌یابد و پس از آن دانش اموزان وارد دوره دوم ابتدایی خواهند شد که تا 14 سالگی ادامه خواهد داشت. پس از اتمام این دوره 8 ساله ابتدایی نوبت به مقطع دبیرستان می‌رسد.

با این حال کودکان از زمان تولد تا 3 سالگی در مهدکودک‌های ترکیه پذیرش می‌شوند و از 3 تا 5 سالگی نیز می‌توانند در دوره پیش دبستانی ثبت نام کنند. البته دوره مهدکودک و پیش دبستانی در ترکیه اجباری نیست. با این حال، ثبت نام کودک در دوره مهد کودک یا پیش دبستانی رایگان نیست.

با این حال اگر به فکر مهاجرت تحصیلی در سن بالا هستید از نظر شرایط سنی تحصیل در ترکیه جای نگرانی نخواهد بود. می‌توانید در هر سنی در رشته‌های مختلف دانشگاه ترکیه پذیرش شوید. با این حال در رابطه با شرایط سنی تحصیل در ترکیه، برخی از رشته‌های خاص دارای محدودیت سنی خواهند بود.

طبق قوانین ترکیه، آموزش ابتدایی برای افراد کمتر از 18 سال خواهد بود و تمامی افراد حتی اتباع خارجی اجازه تحصیل در مقاطع دبستان ترکیه را خواهند داشت. برای تحصیل دانش اموزان زی 18 سال اجازه نامه والدین ضروری خواهد بود.

شرایط سنی تحصیل در ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تمام جزئیات مربوط به تحصیل در ترکیه و هزینه‌های آن را بیان کنیم. هزینه تحصیل در این کشور تنها به هزینه شهریه دانشگاه یا مدارس محدود نمی شود. چنانچه فرد قصد تحصیل در مدارس شبانه روزی را نداشته باشد یا بخواهد در دانشگاهی ادامه تحصیل بدهد که خوابگاه رایگان ارائه نمی‌دهد هزینه‌های مسکن و رفت و آمد و آب و برق نیز اضافه خواهد شد. همچنین برای تحصیل و زندگی در این کشور لازم است هزینه تغذیه، هزینه درمان و سایر هزینه های زندگی را هم در نظر گرفت. در جدول زیر نیز خلاصه‌ای از آنچه گفتیم را آورده‌ایم.

رشتههزینه دانشگاه دولتیهزینه دانشگاه خصوصی
تحصیل پزشکی در ترکیه240 تا 1500 دلار در سالقیمت بیشتری دارد
هزینه تحصیل در ترکیه دندانپزشکی20 تا 70 هزار لیر در سالقیمت بیشتری دارد
هزینه تحصیل در ترکیه دبیرستان50 هزار لیر در سال
هزینه برای دبیرستان (شبانه روزی)30 هزار دلار در سال

گفتنی هزینه مسکن در این کشور با توجه به نوع منطقه، خوابگاه مشترک یا خانه مجزا متفاوت خواهد بود اما تقریبا از 150 دلار در ماه شروع می‌شود. اگر در رابطه با هزینه تحصیل در ترکیه [در انواع رشته‌ها از پزشکی تا دندانپزشکی و داروسازی و غیره] سوالی داشتید و نتوانستید پاسخ سوالات خود را در این متن بیابید می‌توانید با کارشناسان آتیلا بورس تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *