تحصیل در ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

آنچه در این مقاله خواهید خواند

ویزای تحصیلی ترکیه از شرایط اخذ تا هزینه‌ها

اگر این مطلب را بخوانید دیگر نیازی به منبع دیگری درباره اطلاعات مورد نیاز برای ویزای تحصیلی ترکیه ندارید، پس چند دقیقه وقت بگذارید؛ چراکه ما هرآنچه نیاز بوده شما درباره ویزای دانشجویی ترکیه بدانید را گفتیم، هر جایی سوالی درباره موضوعات مختلف از تحصیل در ترکیه گرفته تا ویزای تحصیل ترکیه و غیره داشتید نیز کافی است با ما تماس بگیرید. پس با آتیلابورس همراه باشید.

ویزای تحصیلی ترکیه از شرایط اخذ تا هزینه‌ها-atilabors.com-آتیلا بورس

مقدمه‌ای پیش از بررسی ویزای تحصیلی ترکیه

کشور ترکیه به عنوان یکی از همسایگان ایران و دارنده دانشگاه‌هایی با سطح علمی و اعتبار بالا از مقاصد اصلی بسیاری از دانشجویان ایرانی به حساب می‌آید. در این کشور تعدادی دانشگاه بین‌المللی وجود دارد که مدارک آن در سراسر جهان از اعتبار مطلوبی برخوردار است. به همین دلیل با تحصیل و دریافت مدرک از این دانشگاه‌ها می‌توان در کشورهای اروپایی مشغول به کار شد.

تمام این مزیت‌ها موجب شده که مهاجرت به ترکیه رونق بسیاری داشته باشد. اگر شما هم به دنبال تحصیل در این کشور هستید باید با شرایط دریافت ویزای تحصیلی ترکیه آشنا شوید؛ پس در اولین مرحله باید بررسی کنیم که انواع ویزای تحصیل ترکیه کدام است؟

مقدمه‌ای پیش از بررسی ویزای تحصیلی ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

انواع ویزای تحصیلی ترکیه و بررسی آن‌ها

دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ترکیه همانند سایر کشورها باید ویزای ترکیه را دریافت کنند. برای دریافت این نوع ویزا اهداف آموزشی مختلفی وجود دارد که بر همین اساس نیز ویزای تحصیلی ترکیه را به چند دسته تقسیم کرده‌اند:

  1. ویزای کارآموزی
  2. ویزای کارآموزی AISC
  3. ویزای کارآموزی آراسموس
  4. ویزای تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های ترکیه
  5. ویزای دوره‌های آموزشی زبان ترکی
  6. ویزای دوره‌های آموزشی متفرقه
  7. ویزای تحصیل در جمهوری ترکی قبرس شمالی

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

همانند هر کشور دیگری برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه نیز شرایطی وجود دارد؛ البته با توجه به درخواست برای دریافت هر نوع ویزای تحصیلی، این شرایط متفاوت است. آگاه بودن نسبت به این شرایط پیش از اقدام برای گرفتن ويزا امری ضروری است.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه-atilabors.com-آـیلا بورس

ویزای تحصیلی مدارس ترکیه

ویزای دانش آموزی یا تحصیل در مدارس یکی از انواع ویزای تحصیلی ترکیه بوده که برای دانش آموزان خارجی صادر می‌شود.

شرایط تحصیل دانش آموزان خارجی در مدارس ترکیه تسلط بر زبان ترکی و مقیم بودن والدین یا قیم آن‌ها در ترکیه است.

در صورتی که دانش آموزی این شرایط را نداشته باشد می‌تواند تحصیل خود را در مدارس بین‌المللی ترکیه ادامه دهد.

سیستم آموزشی این مدارس مطابق با سیستم آموزشی کشور‌های آمریکا و انگلستان بوده و خدمات آموزشی در سطح بالا و به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. در نظر داشته باشید که تحصیل در مدارس دولتی رایگان و در مدارس بین‌المللی گران است.

ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع کارشناسی چندین دانشگاه معتبر در ترکیه وجود دارد. اگر می‌خواهید که در دانشگاه‌های ترکی این کشور تحصیل کنید، باید بر این زبان مسلط باشید و در آزمون تومر نمره قبولی کسب کنید.

اگر هم دانشگاه‌های انگلیسی زبان انتخاب شماست باید در آزمون آیلتس نمره حداقلی ۵.۵ تا ۶ را کسب کرده باشید.

پس از اینکه دانشگاه مورد نظر درخواست شما را مبنی بر پذیرش، قبول کرد می‌توانید برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه یا همان ویزای دانشجویی ترکیه در مقطع کارشناسی اقدام کنید.

برای تمام کسانی که می‌خواهند این ویزای تحصیلی را دریافت کنند گذراندن یک دوره مخصوص یک ساله آموزشی در دانشگاه، الزامی است.

ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی-آتیلا بورس-atilabors.com

ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه نیز هم دانشگاه‌های ترکی و هم انگلیسی زبان وجود دارند. برای اخذ این ويزاي تحصيلي، اول باید در دانشگاه مورد نظر پذیرش شوید.

اخذ پذیرش تنها در صورتی ممکن است که مدرک کارشناسی معتبری ارائه کنید و نمره آزمون آیلتس شما حداقل ۶ باشد. احتمال پذیرش شما در دانشگاه و صدور ویزای تحصیلی در صورتی بالاتر خواهد بود که رزومه قوی‌تری داشته، به زبان ترکی مسلط بوده، معدل بالایی داشته و توصیه نامه‌ای ارائه دهید.

اگر می‌خواهید در دانشگاه دولتی که برنامه‌های آموزشی به زبان ترکی ارائه می‌شوند، تحصیل کنید شهریه کم‌تری پرداخت خواهید کرد؛ در مقابل دانشگاه‌های انگلیسی زبان شهریه بیشتری دارند.

ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع دکترا-atilabors.com-آتیلا بورس

امکان تحصیل در مقطع دکترا و دریافت ویزای تحصیل ترکیه یا ویزای دانشجویی ترکیه برای آن نیز در این کشور امکان پذیر است. با توجه به اینکه هزینه‌های تحصیل در مقاطع بالاتر بیشتر است، برای دریافت پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه ترکیه بهتر است با دست پر اقدام کنید.

برای این کار رزومه و پروپوزال خود را برای اساتید دانشگاه‌های بزرگ ترکیه بفرستید تا پس از بررسی‌ها، به شما در اخذ پذیرش در دانشگاه به همراه کمک‌های تحصیلی یاری کنند.

در صورتی که مقالات معتبر ای به چاپ رسانده، یا کتابی تالیف و ترجمه کرده، در مقطع کارشناسی ارشد معدل بالایی کسب کرده و توصیه نامه‌ای داشته باشید، شانس شما برای کسب پذیرش و صدور ويزاي تحصيلي تركيه در مقطع دکترا بیشتر خواهد بود.

 

ویزای تحصیلی ترکیه به همراه بورسیه تحصیلی

خوشبختانه دولت ترکیه از برنامه‌های مختلفی که برای بورسیه دانشجویان بین‌المللی وجود دارد، حمایت می‌کند. مهم‌ترین نوع بورسیه در این کشور ترکیه بورسلاری است که برای دانشجویان تمام مقاطع قابل دریافت است. این بورسیه و دیگر انواع آن می‌تواند برای دانشجویان معافیت از شهریه دانشگاه، بلیط هواپیما، خوابگاه و بیمه درمانی رایگان به همراه داشته باشد. بورسیه‌های دیگری که در ترکیه وجود دارد به عبارت زیر هستند:

  1. برنامه بورسیه برای بالکان
  2. برنامه بورس تحصیلی سفر
  3. برنامه بورسیه تحصیلی حران
  4. برنامه های بورسیه تحصیلات تکمیلی
  5. برنامه بورسیه برای کشورهای ترک زبان
  6. برنامه بورسیه تحصیلی دریای سیاه
  7. برنامه بورسیه تحصیلی ترکیه و آفریقاویزای تحصیلی ترکیه به همراه بورسیه تحصیلی-آتیلا بورس-atilabors.com

مراحل گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه

برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه چند مرحله وجود دارد که در صورت طی کردن دقیق و درست همه آن‌ها، ویزا صادر خواهد شد.

دقت داشته باشید که تحصیل در ترکیه نیازمند تمکن مالی است؛ بنابراین در صورتی که از توانایی مالی خود جهت پرداخت هزینه‌ها مطمئن هستید، اقدام به دریافت ویزا کنید. این مراحل به شرح زیر هستند:

  1. کسب پذیرش در یک برنامه آموزشی: اگر قصد دارید به عنوان دانشجو در یکی از دانشگاه‌های ترکیه مشغول به تحصیل شوید (مثلا در دانشگاه galata) نخست باید در آزمون‌های آن دانشگاه شرکت کرده و پس از قبولی و گرفتن پذیرش، به دفتر دانشگاه مراجعه کنید. سپس می‌باید در برنامه آموزشی مورد نظر ثبت نام کنید و شهریه آن را بپردازید. در نهایت دانشگاه به دانشجو یک گواهی تایید پذیرش می‌دهد که در دست داشتن آن برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه لازم است. اگر شما ملزم به شرکت در دوره یک ساله آموزش زبان ترکی هستید، باید در آن دوره هم ثبت نام کنید و مراحل اداری آن را پشت سر بگذارید. در نهایت مجوز شرکت در دوره مذکور را نیز دریافت کنید.
  2. تعیین وقت ملاقات: پس از این که دانشجو به کشور خود بازگشت باید یک وقت ملاقات برای مراجعه به سفارتخانه یا کنسولگری ترکیه دریافت کند. برای گرفتن این وقت ملاقات می‌توان به سایت سفارت خانه مراجعه کرد.
  3. حضور در سفارت خانه به همراه مدارک: در مرحله بعد باید در زمان تعیین شده در سفارت خانه حضور پیدا کنید و مدارک و فرم‌های مورد نیاز را ارائه دهید. فرم‌هایی که باید تکمیل کردن و تحویل دهید را هم در کنسولگری‌ها و هم به صورت آنلاین می‌توانید دریافت کنید.
  4. بررسی مدارک و تعیین زمان مصاحبه حضوری: پس از اینکه مدارک ویزای تحصیلی توسط کارشناسان بررسی شد، یک وقت مصاحبه حضوری برای شما تعیین می‌شود که باید در آن تاریخ و زمان به سفارت خانه مراجعه کنید.

از مشاوران آتیلا برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه کمک بگیرید

بهتر است در این خصوص با مشاوران آگاه و حرفه‌ای در این حوزه مشورت داشته باشید تا با آگاهی کامل به سفارت خانه مراجعه کنید.

در مجموعه آتیلا کارشناسانی حضور دارند که سال‌ها است در زمینه ارائه خدمات مشاوره‌ای به افرادی که مایل به مهاجرت هستند، فعالیت می‌کنند؛ بنابراین با کمک این کارشناسان راحت‌تر می‌توانید تمام مراحل کسب ویزای تحصیلی را پشت سر بگذارید. در نهایت اگر تمام مدارک را تحویل داده و هزینه‌های تعیین شده پرداخت کنید، ویزای دانشجویی ترکیه برای شما صادر خواهد شد.

توجه کنید که این ویزا یک ساله بوده و البته تا زمان فارغ‌التحصیلی قابل تمدید است. در نظر داشته باشید که پس از ورود به ترکیه، تا یک ماه فرصت دارید به اداره امنیت این کشور مراجعه کرده و دفترچه اقامت خود را دریافت کنید.

از مشاوران آتیلا برای درخواست ویزای تحصیلی ترکیه کمک بگیرید-atilabors.com

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه باید مدارکی را ارائه دهید. این مدارک ثابت می‌کنند که شما قادر به تحصیل در این کشور هستید و در آینده مشکلی پیش نخواهد آمد. اما مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی شامل چه مواردی هستند؟

  • اصل پاسپورتی که یک سال اعتبار داشته باشد
  • کپی از صفحه اول پاسپورت بر روی برگه A4
  • چند قطعه عکس پرسنلی
  • یک عکس پاسپورت به ابعاد 50 در 60 میلی متر با پس زمینه سفید (این عکس همراه فرم درخواست باید تحویل داده شود، اما منگنه نشود.)
  • مدارک مربوط به رزرو بلیط هواپیما و عدم پرداخت هزینه آن تا زمانی که سفارت خانه ویزا شما را صادر کند
  • مدرک پذیرش توسط دانشگاه و دوره آموزشی در ترکیه
  • رسید پرداخت هزینه‌های دوره آموزشی
  • مدارک مربوط به بیمه بهداشتی
  • مدارک مربوط به رزرو اقامتگاه در ترکیه
  • مدارک مربوط به اثبات تمکن مالی برای زندگی در ترکیه حداقل به مدت یک سال (توانایی تامین مالی خود یا توسط فرد حامی)
  • گواهی پزشکی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • رسید پرداخت هزینه بررسی و صدور ویزا
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی که تایپ و به صورت دو رو پرینت گرفته شده باشد

توجه داشته باشید که ممکن است بررسی این مدارک کمی طول بکشد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که حداقل ۸ هفته پیش از تاریخی که قصد سفر به ترکیه را دارید، برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید.

قیمت و هزینه ویزای تحصیلی ترکیه چقدر است؟

قیمت ویزای تحصیلی ترکیه یکسان نیست و ممکن است در طول زمان تغییر کند. دلیل این موضوع نوساناتی است که در قیمت دلار و لیر وجود دارد.

از طرفی بسته به ملیت فرد و محل اقامت او، هزینه دریافت ویزا تحصیلی ترکیه متفاوت است. به همین خاطر بهتر است برای دریافت آخرین قیمت‌ها از مجموعه‌های معتبری کمک بگیرید که به‌روزترین اطلاع در این حوزه را جمع آوری و به مراجعان خود را ارائه می‌دهند. این خدمات را می‌توانید از مجموعه مطمئن و باسابقه آتیلا دریافت کنید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی ترکیه-atilabors.com-آـیلا بورس

نکته پایانی درباره اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

امروزه به دلایل مختلف بسیاری از دانشجویان مایل به تحصیل در کشورهای دیگر هستند که یکی از آن کشورها ترکیه است. این کشور به دلیل نزدیکی به ایران و هزینه زندگی ارزان‌تر نسبت به اروپا و آمریکا، مهاجران ایرانی بسیاری جذب کرده است. تحصیل در ترکیه مانند سایر کشورها نیاز به ویزای تحصیلی دارد که مقاله حاضر در ارتباط با آن تهیه شده بود.

همان‌طور که اشاره کردیم ویزای تحصیلی ترکیه بر اساس اهداف آموزشی صادر گردیده که به همین دلیل به چند نوع تقسیم می‌شود. دریافت ویزا تحصیلی ترکیه دارای شرایطی است که در این مقاله این شرایط را برای دریافت ویزای تحصیلی در مدارس، مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا بیان کردیم. همچنین به نقش بورسیه و دریافت آن در کنار ویزا تحصیلی ترکیه نیز اشاره شد.

دانستن مراحل گرفتن ویزای تحصیلی نیز برای مهاجران ضروری است که به همین جهت به آن نیز اشاره کردیم. سپس مدارکی که باید برای دریافت این ویزا ارائه شود را نام بردیم. در نهایت درباره قیمت ویزای تحصیلی ترکیه اطلاعاتی به شما ارائه کردیم. امیدوارم مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *