تحصیل در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه 2023

هزینه زندگی در ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

آنچه در این مقاله خواهید خواند

هزینه زندگی در ترکیه 2023

آیا قصد مهاجرت به ترکیه دارید ولی درباره هزینه زندگی در ترکیه کنجکاو هستید؟ اگر به ترکیه رفتم چقدر باید بابت اجاره خانه بدهم؟ برای خورد و خوراک چقدر باید هزینه کنم؟ هزینه زندگی در استانبول به تومان چقدر می‌شود؟ آیا هزینه زندگی در ترکیه در ماه مقرون به صرفه و معقول است یا خیر؟ همه این‌ها سوالاتی است که باید قبل از رفتن به کشور مقصد به آن‌ها پاسخ دهید.

بله شما باید حتما بدانید و بتوانید هزینه‌های خود را در این کشور مدیریت کنید. ما در این مطلب به همین موضوع پرداختیم، هزینه زندگی در ترکیه 2023 را بررسی کردیم و به سوالات شما پاسخ دادیم.

هزینه زندگی در ترکیه 2023-آتیلا بورس-atilabors.com

2 – 2 تا چهارتا درباره هزینه زندگی در ترکیه

ترکیه از شرق با ایران همسایه است و این همسایگی سبب شده تا فرهنگ مردم دو کشور تا حدود زیادی شبیه هم باشد. ضمن این که با وجود مشکلاتی که طی سال‌های اخیر ترکیه با آن درگیر شده، باز هم به لحاظ شرایط رفاهی و اقتصادی و دیگر موارد، وضعیت خیلی بهتری نسبت به ایران دارد و همین باعث شده تا بسیاری از ایرانیان، ترکیه را به‌عنوان مقصد مهاجرت انتخاب کنند.

با این حال باید حواستان باشد که مهاجرت آسان نیست و افراد را با مشکلات مختلفی درگیر می‌کند؛ بنابراین برای کاهش این مشکلات باید سعی کنید قبل از مهاجرت مقصد مورد نظرتان را به خوبی بشناسید و آگاهانه مهاجرت کنید. مثلا یکی از مهم‌ترین مواردی که باید درباره آن بدانید هزینه زندگی در آن کشور است.اما چه عواملی روی هزینه‌ها تاثیر گذار است؟

عوامل اثرگذار روی هزینه‌ زندگی در ترکیه

هزینه‌های شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. محل زندگی (شهر، محله و …)
  2. سبک زندگی
  3. تعداد افراد خانوار
  4. میزان درآمد شما

اول به این نکته دقت کنید که نمی‌توان عدد مشخصی را به‌عنوان هزینه زندگی در ترکیه برای همه افراد تعیین کرد. اصولا یک میانگینی از هزینه‌های زندگی مشخص می‌شود؛ اما افراد مختلف با توجه به عوامل مختلف هزینه‌های زندگی‌شان متفاوت خواهد بود.

یکی از عوامل موثر در هزینه مهاجرت به ترکیه، شهر محل زندگی است که معمولا در اکثر کشورها زندگی در پایتخت و کلان‌شهرها، گران‌تر خواهد بود. به عنوان مثال اگر بخواهیم هزینه زندگی در استانبول به تومان را محاسبه کنیم شاید در این شهر مجبور باشید ماهانه 10 میلیون تومان هزینه کنید در حالی که در شهری دیگر هزینه شما نصف آن باشد!

اگر بخواهیم درباره ترکیه مثال بزنیم، قطعا هزینه‌های زندگی در استانبول و آنکارا با آدیامان و آماسیا قابل‌مقایسه نیست. در همان استانبول هم برخی محله‌ها ارزان‌تر و برخی گران‌تر هستند.

مسئله بعدی روش زندگی شماست. هر جای دنیا که باشید، سبک زندگی‌تان روی هزینه‌های زندگی‌تان تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید بدون حساب و کتاب پول خرج کنید یا نه، زندگی دانشجویی تقریبا ارزانی داشته باشید که البته این مورد به دانشگاه و وضعیت بورسیه هم بستگی دارد.

هزینه زندگی در ترکیه (مسکن) در ترکیه چقدر است؟

بخش عمده هزینه زندگی در ترکیه مربوط به هزینه مسکن می‌شود، دقیقا مثل همه کشورهای دنیا. البته که قیمت ملک در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین نسبت به ایران پایین‌تر است و اگر شغلی با درآمد متوسط و نسبتا خوب داشته باشید، می‌توانید از پس هزینه‌های خود برآیید.

هزینه مسکن در ترکیه 2023-آتیلا بورس-atilabors.com

چه قصدتان اقامت از طریق خرید ملک باشد و چه اجاره ملک و اقامت تحصیلی یا کاری، باید قبل از انتخاب شهر محل سکونت خود، هزینه‌های زندگی را بررسی کنید.

به طور کل میانگین قیمت اجاره خانه در ترکیه حدودا بین ۲ الی ۴هزار لیر است و این مبلغ بالاتر یا پایین‌تر هم می‌رود، بستگی به متراژ خانه، امکانات و موقعیت مکانی دارد.

مثلا در مناطق گران، ماهانه ۸ الی ۱۵هزار لیر و حتی بالاتر است. یک نکته قابل‌توجه هم درباره هزینه زندگی در ترکیه این است که بر خلاف ایران مجبور نیستید مبلغ هنگفتی بابت رهن خانه بدهید و فقط باید به اندازه یک الی دو مبلغ کرایه را به‌عنوان پول پیش، پرداخت کنید.

متوسط هزینه‌های اجاره مسکن و غیره
آیتمقیمت به دلارقیمت به تومان
آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر304.66 دلار14699568  تومان
آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز194.82 دلار9357696  تومان
آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر511.69 دلار24565632  تومان

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای ترکیه کجاست؟

میانگین هزینه‌ی اجاره خانه بستگی به شهری دارد که در آن ساکن می‌شوید. برخی از شهرها مثل آدیامان، ترابزون، ماردین، آرتوین، آماسیا، آغری، بیله‌جک، زونگولداک و … جزو شهرهای نسبتا ارزان ترکیه هستند؛ اما از طرفی دیگر شهرهای بزرگ و گردشگرپذیری مثل استانبول، آنکارا، ازمیر، بدروم و … جزو شهرهای گران هستند که مبلغ خرید و اجاره مسکن در آن‌ها تقریبا بالاست.

هزینه زندگی در شهرهای ترکیه-آتیلا بورس-atilabors.com

همچنین توجه کنید که اجاره خانه در مرکز شهرهای ترکیه گران‌تر از خارج شهر است؛ پس اگر بودجه‌تان محدود است می‌توانید سراغ ساختمان‌های اطراف شهر بروید.

در ضمن اگر دانشجو باشید می‌توانید با اقامت در خوابگاه‌های دانشجویی یا اجاره خانه به صورت اشتراکی، هزینه مسکن و هزینه زندگی در ترکیه را تا حد چشم‌گیری کاهش دهید. اسکی شهیر و ارزروم نیز دو شهری هستند که دانشجویان ایرانی زیادی دارند و هزینه زندگی و مسکن هم در این دو شهر، مناسب و معقول است و به گرانی شهری مثل استانبول نیست.

متوسط قیمت آب و برق
آیتمقیمت به دلارقیمت به تومان
پایه (آب، برق، زباله، گرمایش، سرمایش)65.80 دلار3167040 تومان
1 دقیقه. تعرفه تلفن همراه پیش پرداخت محلی0.08 دلار3840 تومان
اینترنت (داده نامحدود، کابل/ADSL)9.00  دلار432000 تومان

هزینه تحصیل در ترکیه

اگر دانشجو هستید و با مهاجرت تحصیلی به ترکیه رفته‌‌اید، هزینه تحصیل نیز جزو هزینه زندگی شما خواهد بود و باید بودجه‌ای را هم برای آن در نظر بگیرید.

البته این نکته را بدانید که هزینه تحصیل در ترکیه نسبت به خیلی از کشورها ارزان‌تر است؛ اما لزوما رایگان نیست. این مساله بستگی دارد به این که در چه دانشگاهی تحصیل کنید و بورس داشته باشید یا خیر.

به طور کل هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه رایگان، دانشگاه‌های نیمه‌خصوصی سالانه ۵ الی ۱۰هزار لیر و دانشگاه‌های خصوصی سالانه ۳۰هزار لیر و بیش‌تر است.

از برخی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه می‌توانید بورسیه بگیرید تا خرج تحصیل، اقامت و … رایگان شود. هزینه تحصیل در ترکیه به مراتب از سایر کشورهای اروپا کم‌تر است و به همین خاطر دانشجویان ایرانی زیادی برای تحصیل به این کشور می‌روند.

هزینه خورد و خوراک و رستوران در ترکیه

خرید مواد غذایی، رفتن به رستوران و در کل خورد و خوراک نیز بخش دیگری از هزینه زندگی در ترکیه است. مقدار هزینه خورد و خوراک هم بستگی به این دارد که در چه شهری زندگی می‌کنید؟ از کجا خرید می‌کنید؟ بازارها و فروشگاه‌های محلی یا فروشگاه‌های بزرگ و گران‌قیمت؟ عادات غذایی و سبک زندگی‌تان چگونه است؟ بیش‌تر خودتان غذا درست می‌کنید یا از بیرون سفارش می‎دهید؟ مرتب به رستوران می‌روید؟ … مثلا اگر در شهر استانبول در محله‌ای گران سراغ رستورانی لوکس بروید، مسلما باید پول زیادی خرج کنید.

میانگین هزینه‌های رستوران
آیتمبه دلاربه تومان (ارز 48 هزار تومانی)
غذا (رستوران ارزان)3.71 دلار178008 تومان
آب (0.33 لیتر)0.27 دلار13056 تومان

حالا برای این که دقیق‌تر بدانید، چند مثال از هزینه‌های خوراکی بزنیم. قیمت هر یک کیلوگرم از انواع میوه و سبزی، حدود ۱۵ الی ۲۰ لیر است. همچنین هزینه یک کیلو گوشت مرغ، گوشت قرمز و برنج، به ترتیب حدود ۳۵، ۱۱۰ و ۷۰ لیر محاسبه می‌شود.

هزینه زندگی در ترکیه- هزینه رستوران و خورد و خوراک در ترکیه-atilabors.com

البته برخی از سوپرمارکت‌ها نیز گاهی حراج می‌گذارند و با خرید از آن‌ها می‌توانید بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها را کاهش دهید. در ضمن هزینه یک وعده غذا در رستورانی متوسط و نسبتا ارزان تقریبا ۱۰۰ لیر و در رستوران متوسط حدود ۲۰۰ لیر است.

میانگین هزینه‌های خرید از سوپرمارکت
آیتمقیمت به دلارقیمت به تومان
شیر (1 لیتر)0.92 دلار44176 تومان
نان قرص (500 گرم)0.43 دلار20664 تومان
تخم مرغ (12)1.58 دلار75824 تومان

هزینه درمان در ترکیه

قسمت دیگری از هزینه زندگی در ترکیه مربوط به هزینه‌های درمانی و پزشکی می‌شود. در ترکیه اگر تحت پوشش بیمه‌های درمانی باشید که اکثر مردم از این بیمه‌ها استفاده می‌کنند، در نهایت هزینه درمان شما در بیمارستان‌های تامین اجتماعی ترکیه رایگان می‌شود.

البته باید یک سال از اقامت شما در این کشور گذشته باشد که بتوانید بیمه سلامت سراسری را دریافت کنید. حق بیمه ماهانه به طور میانگین ۸۵۰ تا ۱۲۰۰ لیر است و بیمه‌های خصوصی نیز حدود ۱۳۰۰ تا ۲۴۰۰ لیر در ماه خواهد بود.

یک نکته قابل‌توجه درباره سیستم سلامت ترکیه این است که در اکثر زمینه‌های پزشکی خدمات تخصصی بسیار مطلوبی ارائه می‌دهد، روش‌های درمانی بسیار مدرن است و به نوعی یکی از مقاصد توریست سلامت در آسیا محسوب می‌شود.

هزینه زندگی در ترکیه- هزینه درمان در ترکیه-atilabors.com

هزینه حمل و نقل

هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل نیز بخش دیگری از هزینه زندگی در ترکیه را شامل می‌شود. طبق این روال که زندگی در کلان‌شهرها گران‌تر است، هزینه حمل‌ونقل نیز در استانبول و آنکارا کمی بیش‌تر از سایر شهرهاست.

هزینه زندگی در ترکیه- هزینه حمل و نقل در ترکیه-atilabors.com

اگر بخواهید یک برآوردی از هزینه رفت‌وآمد داشته باشید باید بگوییم هزینه بلیت یک‌طرفه مترو حدود ۷ لیر و شروع تعرفه تاکسی از ۱۰ لیر است.

همچنین اگر ماشین شخصی داشته باشید و بخواهید بنزین بزنید لیتری تقریبا ۲۲ لیر باید بابت بنزین بپردازید. البته اگر استانبول کارت داشته باشید، هزینه‌های رفت‌وآمد شما با وسایل حمل‌ونقلی مثل مترو تقریبا نصف می‌شود.

میانگین هزینه‌های حمل و نقل
آیتمقیمت به دلارقیمت به تومان
بلیط یک طرفه0.42 دلار20160 تومان
کارت ماهانه21.22 دلار1019136 تومان
بنزین1.17 دلار56160 تومان

هزینه سرگرمی و تفریح در ترکیه

ترکیه کشوری است که تفریحات زیاد و جذابی دارد. برای صرفه‌جویی در هزینه زندگی می‌توانید از بخشی از تفریحات چشم‌پوشی کنید، حداقل تا زمانی که دانشجو هستید یا شغل تمام‌وقت با درآمد مناسبی ندارید؛ اما مجبور نیستید کلا از تفریح و سرگرمی خود بزنید. هزینه تفریح در ترکیه آن‌قدرها گران نیست، البته بستگی دارد سراغ چه تفریحی بروید. تفریحات گران هم تا دلتان بخواهد در ترکیه وجود دارد؛ اما متناسب با درآمدتان می‌توانید از تفریحات جذاب با قیمت مناسب هم لذت ببرید.

هزینه زندگی در ترکیه- هزینه سرگرمی در ترکیه-atilabors.com

ضمن این که ترکیه طبیعت منحصربه‌فردی دارد و می‌توان طبیعت‌گردی‌های نسبتا ارزان یا حتی رایگانی داشت. درباره دیگر هزینه‌های تفریح در ترکیه بخواهیم بگوییم، قیمت بلیت سینما برای اکران‌های بین‌المللی حدود ۵۰ لیر، هزینه ثبت‌‌نام باشگاه ورزشی ماهانه ۳۵۰ لیر و هزینه یک ساعت اجاره زمین تنیس ۲۱۰ لیر است.

متوسط هزینه‌های اوقات فراغت
آیتمقیمت به دلارقیمت به تومان
باشگاه تناسب اندام، هزینه ماهانه برای 1 بزرگسال20.27 دلار973632 تومان
اجاره زمین تنیس (1 ساعت)11.71 دلار562464 تومان
سینما، 1 صندلی، اکران بین المللی2.65 دلار3180672 تومان

هزینه‌های پوشاک در ترکیه

هزینه زندگی در ترکیه- هزینه پوشاک در ترکیه-atilabors.com

هزینه‌های پوشاک در ترکیه تقریبا مناسب است چون ترکیه یک کشور تولیدکننده عمده پوشاک در دنیا است و پوشاک آن از کیفیت قابل قبولی برخوردار است در جدول زیر می‌توانید هزینه‌های مرتبط با پوشاک را مشاهده کنید.

متوسط هزینه‌های پوشاک
آیتمقیمت به دلارقیمت به تومان
یک شلوار جین (Levis 501) یا شبیه به آن36.04  دلار1739328 تومان
یک  لباس تابستانی در فروشگاه زنجیره‌ای (زارا و …)28.79 دلار1385472 تومان
یک جفت کفش پیاده روی آدیداس (میان رده)68.94 دلار3309312 تومان

متوسط درآمد ماهانه در ترکیه

حال که هزینه زندگی در ترکیه ۲۰۲۳ را بررسی کردیم به این مورد هم می‌پردازیم که متوسط درآمد ماهانه در ترکیه چقدر است تا شما یک برداشت صحیح از این داشته باشید که آیا در صورت مهاجرت هزینه‌های زندگی با سطح درآمدتان همخوانی خواهد داشت یا خیر.

نکته واضح این است که درآمد افراد با توجه حوزه فعالیت، سابقه کاری، تحصیلات، منطقه جغرافیایی و… متفاوت خواهد بود؛ اما حداقل درآمد را بخواهیم در نظر بگیریم در کشور ترکیه برای سال ۲۰۲۳ حداقل میزان حقوق ماهانه از ۵۵۰۰ لیر به ۸۵۰۰ لیر افزایش یافت.

در ضمن میانگین هزینه‌های زندگی در این کشور برای هر نفر برابر با ۶ الی ۷هزار لیر در ماه است. با این حساب مثلا اگر به‌عنوان زوج مهاجرت کنید و هر دو درآمد متوسط را داشته باشید، می‌توانید زندگی نسبتا خوبی در ترکیه برای خود بسازید.

هزینه زندگی در ترکیه- درآمد ماهانه در ترکیه-atilabors.com

سخن پایانی

هزینه‌های ماهانه زندگی در ترکیه را به تفکیک بخش‌های مختلف توضیح دادیم تا اگر به این کشور مهاجرت کردید، یک برآورد کلی از هزینه‌ها داشته باشید و بتوانید منابع مالی خود را مدیریت کنید. هزینه زندگی در ترکیه به تومان حدود ۱۹ الی ۲۰ میلیون تومان برای هر نفر در ماه می‌شود. البته به این توجه کنید که اگر به‌عنوان مهاجر ایرانی می‌خواهید هزینه‌های زندگی را کاهش دهید بهتر است در شهرهای گران و پرهزینه‌ای مثل استانبول و آنکارا اقامت نکنید، به‌خصوص در اوایل مهاجرت.

هزینه اجاره مسکن در ترکیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های هزینه‌های زندگی است و وقتی در شهرهای ارزان‌تر اقامت کنید، هزینه‌های شما کاهش خواهد یافت. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین موارد هزینه‌های زندگی در ترکیه را بررسی کنیم و به سوالاتتان پاسخ دهیم. اگر سوال و ابهامی داشتید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ترکیه در ویکی پدیا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *